Ο CFO βρίσκεται στο επίκεντρο του business decision-making process μορφοποιώντας την συνολική επιχειρηματική στρατηγική προς το μέλλον!
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, την Τετάρτη 25 Μαΐου 2022, το ψηφιακό συνέδριο “Business Finance in Action!” παρουσίασε case studies περισσοτέρων από 30 CFOs που εκπροσωπούσαν επιχειρήσεις κάθε μεγέθους και κλάδου.
Οι οικονομικοί διευθυντές και τα στελέχη οικονομικών τμημάτων και λογιστηρίων επιχειρήσεων που είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν το συνέδριο, έγιναν αποδέκτες χρηστικής γνώσης που αφορούσε σε λεπτομέρειες για το έργο συναδέλφων τους από άλλες επιχειρήσεις σε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων που εκτείνονταν από τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό και την Αποδοτικότητα, μέχρι τη Στρατηγική και την Ανάπτυξη.
Μέσα από τις παρουσιάσεις των case study, αναδείχθηκε ο νέος ρόλος της Οικονομικής Διεύθυνσης και δη σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον με αυξανόμενη πολυπλοκότητα και διάδραση, ενώ υπογραμμίστηκε πως ο σύγχρονος Chief Financial Officer (CFO) βρίσκεται στο επίκεντρο της διαδικασίας λήψης κεντρικών αποφάσεων, συμβάλλοντας στην επεξεργασία, την διαμόρφωση και εν τέλει την υλοποίηση μιας συνεκτικής επιχειρηματικής στρατηγικής με απώτερο σκοπό την ασφαλή εισαγωγή της στην επόμενη ημέρα του επιχειρείν.
Case studies παρουσίασαν ανώτατα Οικονομικά στελέχη των εταιρειών: ABBVIE, ANTENNA DIGITAL VENTURES, APOLLONION BAKERY, ARIVIA (UPFIELD GROUP), BSS, CARDLINK, CPA ΟΡΚΩΤΟΙ ΕΛΕΓΚΤΕΣ & ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ, DELIVERY HERO (E-FOOD.GR), DELOITTE GREECE, ELGEKA GROUP, ENTERSOFT, EUROCATERING, FLEXCAR, INTERNATIONAL SCHOOL OF ATHENS, KLEEMANN HELLAS, KONICA MINOLTA BUSINESS SOLUTIONS HELLAS, LEASEPLAN HELLAS, MATRIX PACK GROUP, METROPOLITAN GENERAL HOSPITAL, MY-CFO, SKAG, SKROUTZ, WESTNET DISTRIBUTION (OLYMPIA GROUP), ΔΕΗ, ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ, ΕΥΒΟΙΚΗ ΖΥΜΗ, ΣΙΔΜΑ ΜΕΤΑΛΛΟΥΡΓΙΚΗ.
Τα κύρια σημεία των παρουσιάσεων
Χαιρετισμός – Γεώργιος Ραουνάς, Προέδρος ΣΕΣΜΑ
Ο Γεώργιος Ραουνάς, πρόεδρος του ΣΕΣΜΑ, απεύθυνε χαιρετισμό προς τους συνέδρους και ευχήθηκε το Finance in Action να καθιερωθεί ως θεσμός για δικτύωση και ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών μεταξύ των οικονομικών διευθυντών. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη συνεχώς αυξανόμενη σημασία της οικονομικής διεύθυνσης για τις εταιρείες και τον ρόλο του CFO σε έργα ψηφιακού μετασχηματισμού, RPAs, big data analytics, ESG κ.α. Κατέληξε λέγοντας ότι οι συμβουλευτικές εταιρείες θα βρίσκονται πάντα στο πλευρό των CFOs.
1η Ενότητα: Η Οικονομική Διεύθυνση ως ηγέτης του ψηφιακού μετασχηματισμού
Αναμφίβολα, η τεχνολογία έχει συμβάλει καταλυτικά, μέσω της αυτοματοποίησης ιδιαίτερα χρονοβόρων όσο και εξαιρετικά σύνθετων διαδικασιών, να επιτρέπει στην Οικονομική Διεύθυνση να επανατοποθετείται στο τοπίο του σύγχρονου επιχειρείν. Κι αυτό, καθώς λειτουργεί πλέον ως στρατηγικός σύμβουλος της διοίκησης στην επεξεργασία και υλοποίηση του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού πολιτικής της επιχείρησης.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Κώστας Κοντογιάννης, CFO στην SKROUTZ «Η αυτοματοποίηση των διαδικασιών μας προσφέρει πολλαπλά οφέλη όπως για παράδειγμα στη βελτίωση της λήψης αποφάσεων, τη διαφάνεια, τη μείωση κόστους ενισχύοντας την παραγωγικότητα. Έτσι απελευθερώνονται πόροι και έχουμε χρόνο για να ασχολούμαστε περισσότερο με το business planning, τις επενδυτικές σχέσεις και την ανάπτυξη του ταλέντου.».
Σε κλάδους όπου η διασφάλιση της προστασίας των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων είναι θεσμοθετημένη υποχρέωση των επιχειρήσεων, η τεχνολογία επιτρέπει την απρόσκοπτη ροή πληροφοριών. Όπως είπε ο Νίκος Λεκάκης, CFO του METROPOLITAN GENERAL HOSPITAL, «Ο κλάδος της υγείας αποτελεί ένα απαιτητικό και σύνθετο περιβάλλον, στο οποίο οι λεπτομερείς διαδικασίες είναι απαραίτητες για την αποδοτικότερη λειτουργία, με την ασφάλεια και τη διαχείριση δεδομένων να παίζουν σημαντικό ρόλο. Στο πλαίσιο αυτό, η εφαρμογή my-Ygeia εξυπηρετεί αποτελεσματικά στην ανταλλαγή πληροφορίας μεταξύ ιατρού- ασθενή.»
Ευέλικτες λύσεις, όπως το outsourcing, εξασφαλίζουν πρόσβαση σε κορυφαίες τεχνολογίες για κάθε επιχείρηση. Όπως ανέφερε ο Kωνσταντίνος Μοτσάκος, Principal, Head Of CFO Services, Tax & Legal, Deloitte «Η λύση outsourcing παροχής real-time πληροφοριών Business Digital Hub (BDH) της Deloitte, καθώς και η πλατφόρμα αυτοματοποιήσεων Deloitte Direct, επιτρέπουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό του οικονομικού τμήματος σύμφωνα με τις επιχειρηματικές ανάγκες. Το trend που παρατηρούμε είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις να επιλέγουν το outsourcing, με σκοπό να μπορούν να εστιάσουν στο core business.» Πολυεθνικοί οργανισμοί μπορούν πλέον να έχουν ενοποιημένη οικονομική πληροφόρηση, απλοποιημένες και εξορθολογισμένες διαδικασίες και πρακτικές, εξοικονομώντας χρόνο και πόρους, μέσω ERP συστημάτων. O Βασίλης Παπαπαναγιώτου, Group CFO της FLEXCAR αναφέρθηκε στην διαδικασία εφαρμογής λέγοντας ότι «Ένα global ERP implementation ως διαδικασία μπορεί να διαρκέσει μεταξύ 8-15 μήνες, από τον σχηματισμό της ομάδας του έργου, την επιλογή του ERP και την υλοποίηση, μέχρι τις δοκιμές και την εκπαίδευση, το data migration, το rollout και το support. Σημαντικά, μεταξύ άλλων, ο ηγετικός ρόλος στο project να ανατεθεί σε senior στέλεχος, να επιλεχθεί η κατάλληλη ERP λύση αναγνωρίζοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κ.ά.»
Στα πολλαπλά οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού αναφέρθηκε ο Σωτήρης Σόλτας, CFO στην MATRIX PACK GROUP, λέγοντας ότι «Με το πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού που εφαρμόσαμε, καταφέραμε να βελτιώσουμε το customer service, κάναμε cost optimization και βελτιώσαμε εσωτερικές διαδικασίες. Συνολικά, συντέλεσε ώστε να μειώσουμε τα κόστη της επιχείρησης κατά 25%, να ενισχύσουμε με τη χρήση data την λήψη αποφάσεων στην οικονομική διοίκηση και να ενδυναμώσουμε την εταιρική κουλτούρα.»
Κλείνοντας την ενότητα, ο Κωνσταντίνος Φωκάς, General Manager, Enterprise Applications Division στην ENTERSOFT, ανέφερε πώς η εταιρεία του αξιοποιεί την ψηφιακή τεχνολογία για να λύσει συχνά προβλήματα, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «Συνήθεις λόγοι που προκαλούν πονοκέφαλο στα οικονομικά τμήματα είναι η έλλειψη διαδικασιών, ο έλεγχος δαπανών, η εικόνα cash flow, η ανάγκη ενοποίησης και η οργάνωση τραπεζικών συναλλαγών. Στον Όμιλο Entersoft, αντιμετωπίσαμε τα προβλήματα αυτά, εφαρμόζοντας αποτελεσματικά επίκαιρες πρακτικές ψηφιακής ωρίμανσης.»
2η Ενότητα: Ο ρόλος της Οικονομικής Διεύθυνσης στην Ανάπτυξη της επιχείρησης
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, ολοένα και περισσότερες εταιρείες και οργανισμοί καταφέρνουν να διακρίνουν στις οικονομικές τους διευθύνσεις νέες δυνατότητες και δεξιότητες που ξεπερνούν το στενό πλαίσιο του finance reporting. Ο σύγχρονος CFO έχει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της επιχείρησης ως business partner.
Για παράδειγμα, ένας CFO μπορεί να καθοδηγήσει την εταιρεία του στην άντληση χρηματοδότησης σε νέες αγορές του εξωτερικού. O Κωνσταντίνος Αλεξανδρίδης, Γενικός Διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών της ΔΕΗ είπε χαρακτηριστικά ότι «Μια ελληνική επιχείρηση μπορεί να επιλέξει τις διεθνείς αγορές, ένεκα της πρόσβασης σε μεγαλύτερο pool επενδυτών, μεγαλύτερη ρευστότητα και λιγότερη προσπάθεια για την προώθηση της έκδοσης. Είναι σημαντικό να προβάλει ένα πειστικό αφήγημα στους επενδυτές και μια στρατηγική δέσμευσης στις αρχές του ESG και της αειφορίας.»
Ο CFO μπορεί ακόμα να βοηθήσει την επιχείρησή του στην αξιοποίηση διαθέσιμων εγχώριων χρηματοδοτικών ευκαιριών. Ο Δημήτριος Δημητρίου, CEO Founder στην CPA ΟΡΚΩΤΟΙ ΕΛΕΓΚΤΕΣ & ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ, αναφέρθηκε στον Αναπτυξιακό λέγοντας ότι «Σε μια περίοδο που επαγγελματίες και επιχειρήσεις ταλανίζονται από την κρίση που δημιούργησε η πανδημία και εντείνει πλέον ο πόλεμος, ο νέος εθνικός Αναπτυξιακός Ν. 4887 και το Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας αποτελούν όχι μόνο χρήσιμα εργαλεία, αλλά και ανάχωμα, γι’ αυτό και πρέπει να αξιοποιηθούν στον απόλυτο βαθμό, ως μια χρυσή ευκαιρία για ένα restart σε ένα πιο σύγχρονο και ανθεκτικό παραγωγικό μοντέλο.»
Οι συγχωνεύσεις και οι εξαγορές, παράλληλα με τις κοινοπραξίες και τις συμμαχίες αποτελούν πλέον τον ακρογωνιαίο λίθο της σημερινής εταιρικής στρατηγικής ως η ταχύτερη οδός προς την ανάπτυξη. Ο Αριστείδης Ζέρβας, Group CFO στην KLEEMANN HELLAS μίλησε για την πολιτική ανάπτυξης που ακολουθεί η εταιρεία του. «Τα τελευταία χρόνια, η KLEEMAN HELLAS έχει προχωρήσει σε εξαγορά 9 επιχειρήσεων στην Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ και την Αυστραλία με ετήσιο τζίρο στα 60 εκατ. ευρώ. Για να πραγματοποιηθεί μια εξαγορά με επιτυχία χρειάζεται να γίνει καλή προετοιμασία και μελέτη της κουλτούρας της υπό εξαγορά εταιρείας, να γίνει σωστή αποτίμηση της αξίας της εταιρείας και να εκτιμηθούν οι προσδοκίες των πωλητών. Μετά την εξαγορά, σημαντική είναι η διαδικασία της ενσωμάτωσης.»
Στο θέμα των εξαγορών αναφέρθηκε και ο Κωνσταντίνος Μάγκουρας, CFO στην WESTNET DISTRIBUTION (OLYMPIA GROUP) περιγράφοντας το παράδειγμα της εταιρείας του. «Η διαδικασία M&A ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2020 όταν αποφασίσαμε να επεκταθούμε στην Πολωνία και ολοκληρώθηκε με επιτυχία τον Ιούλιο του 2021, όταν οι διοικητικές ομάδες των δυο εταιρειών εργάστηκαν από κοινού για την ενσωμάτωση. Τον Απρίλιο του 2022 ολοκληρώσαμε με την ενσωμάτωση του local ERP και του SAP. Με την εξαγορά πετύχαμε γρήγορη ανάπτυξη, οικονομία κλίμακος και αύξηση μεριδίου αγοράς.»
Στον ίδιο τόνο, ο Χαράλαμπος Τροχίδης, CFO της ARIVIA (UPFIELD GROUP) ανέλυσε τα οφέλη που προέκυψαν για την Arivia μετά την εξαγορά από της από τον όμιλο Upfield. «Η αναπτυξιακή πορεία της Arivia, μιας εταιρείας που παράγει γαλακτοκομικά προϊόντα φυτικής προέλευσης με το brand Violife και εξάγει σε περισσότερες από 60 χώρες παγκοσμίως, μετά την προ διετίας εξαγορά της από τον όμιλο Upfield και την ισχυρή ανάπτυξη που γνώρισε, προβλέπεται αμείωτη μέχρι το 2024 με προστατευμένα περιθώρια EBIT μεταξύ 32-34%, παρά τις πληθωριστικές πιέσεις και το αυξημένο κόστος παραγωγής.»
Για τις ευκαιρίες ανάπτυξης που προέρχονται από τη νεοφυή επιχειρηματικότητα μίλησε η Έλενα Μπαρδούνια, Finance Director στην ANTENNA DIGITAL VENTURES. «Στο περιβάλλον της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, χρηματοοικονομικές πρακτικές όπως η διαχείριση και πρόβλεψη εξόδων, τα σωστά ΚΡΙs, οι λογιστικές λύσεις Cloud, η μηνιαία ακριβής αναφορά αποτελεσμάτων στο BoD και η εποπτεία και διαχείριση των φορολογικών θεμάτων, βοηθούν στο να αντιμετωπιστούν με επιτυχία προκλήσεις, όπως οι αποκλίσεις από το budget, η ρευστότητα, η μείωση της γραφειοκρατίας και ο μηχανισμός πρόβλεψης.»
3η Ενότητα: Πρωτοβουλίες για την εύρυθμη και αποδοτική λειτουργία της επιχείρησης
Η οικονομική διεύθυνση, στο πλαίσιο ενός ρόλου με διευρυμένες αρμοδιότητες, δύναται να αναλάβει πρωτοβουλίες που θα συντελέσουν στην αποδοτικότερη λειτουργία της επιχείρησης και στην ουσιαστικότερη συνεργασία με τα υπόλοιπα τμήματα. Αν μη τι άλλο, οι επιχειρήσεις αυξημένης έντασης διακρίνονται για την αποτελεσματική διαχείριση μιας σειράς λειτουργιών που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την καθημερινή τους πρακτική.
Ο Σωτήρης Ιακωβάκης, CFO στην APOLLONION BAKERY μας είπε ότι «Η συστηματική παρακολούθηση του ημερήσιου P&L, αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για τον διευθυντή κάθε καταστήματος της αλυσίδας για την αυτοματοποίηση μιας σειράς διαδικασιών, από τη διαχείριση των αποθεμάτων και των καταστροφών μέχρι την ανάπτυξη πωλήσεων και την αποτελεσματικότερη αξιολόγηση του προσωπικού.»
Η Γιούλη Καλογήρου, Finance Director στην LEASEPLAN HELLAS ανέφερε ότι «Με ζητούμενο ένα νέο retention strategy, που να βασίζεται σε data analytics και με στόχο την αύξηση του ποσοστού διατήρησης και την περαιτέρω διεύρυνση της πελατειακής βάσης, σχεδιάσαμε ένα μοντέλο κατηγοριοποίησης των πελατών μας συμπεριλαμβάνοντας δέκα μεταβλητές. Αυτό το μοντέλο ενσωματώσαμε στην εμπορική μας πολιτική με ενθαρρυντικά αποτελέσματα, συμβάλλοντας σημαντικά στη μείωση του churn rate.»
Πώς ελίχθηκε και προσαρμόστηκε στα δεδομένα της πανδημίας με την εφαρμογή zero-based budgeting ανέλυσε ο Νίκος Κωνσταντάκης, Οικονομικός Διευθυντής στην ΕΥΒΟΪΚΗ ΖΥΜΗ. «Λόγω των περιορισμών και των προβλημάτων από τις συνέπειες της πανδημίας, εφαρμόσαμε zero based προσέγγιση στον προϋπολογισμό για να αναθεωρήσουμε τους cost drivers, δημιουργώντας ταυτόχρονα με ένα δίκτυ ασφαλείας απέναντι στις διακυμάνσεις κόστους που δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε. Το zero based budgeting δεν είναι μια απλή λογιστική διαδικασία, αλλά μια σοβαρή επιχειρησιακή στρατηγική.»
Μια εφαρμογή μπορεί να λύνει πρακτικά προβλήματα χωρίς να αποτελεί δαπανηρή επένδυση. Ο Γιάννης Κωστάκης, Financial Director Greece & Bulgaria στην EUROCATERING μίλησε για μια τέτοια εφαρμογή λέγοντας ότι «Έχουμε ενσωματώσει σε custom εφαρμογή τα εξοδολόγια στο ERP μας, ταξιδίων κυρίως, σε μια αυτοματοποιημένη διαδικασία από την καταχώρηση και την ενημέρωση μέχρι την εκτέλεση και την εγγραφή της πληρωμής.»
Στον συντονισμό και την συστηματική συνεργασία μεταξύ διαφορετικών τμημάτων αναφέρθηκε η Χριστίνα Παπανδρέου, CFO στην ELGEKA GROUP. «Εφαρμόζοντας διαδικασίες Sales & Operational planning, όλες οι διευθύνσεις συντονίζονται και συνεργάζονται οργανωμένα, ώστε να πετύχουμε την κερδοφόρα ανάπτυξη της εταιρείας. Έχουμε βελτιώσει τη συνεργατικότητά μας και εστιάζουμε στο αποτέλεσμα και τον κοινό μας στόχο. Ως αποτελέσματα, καταφέραμε π.χ. να αυξήσουμε την κερδοφορία μας και να διαχειριζόμαστε αποτελεσματικότερα τα αποθέματά μας.»
Στο outsourcing ως λύση για τη μείωση λειτουργικού κόστους μίλησε ο Θοδωρής Σκαγιάς, CFO στην SKAG. «Ως ελληνική μικρομεσαία και αμιγώς οικογενειακή εταιρεία, αποφασίσαμε τον εξορθολογισμό του κόστους διανομής προϊόντων στην επαρχία και προχωρήσαμε σε λύση outsourcing. Ανασχεδιάσαμε τη λήψη και τον κύκλο εκτέλεσης παραγγελίας και στη συνέχεια διενεργήσαμε διαγωνισμό για επιλογή συνεργάτη για την εξυπηρέτηση πελατών της επαρχίας, με αποτέλεσμα μεταξύ άλλων τη μείωση στο κόστος των διανομών κατά 37% και τη μείωση στους χρόνους παράδοσης κατά 23%.»
To month-end closing είναι μια διαδικασία που συχνά αποτελεί πηγή πονοκεφάλου για την οικονομική διοίκηση. Ο Αντώνης Ταμβάκος, Country CFO στην CARDLINK αναφέρθηκε στο μοντέλο που εφαρμόζουν με επιχυτία. «Μετά την εξαγορά μας από την Worldline, υιοθετήσαμε στην Cardlink ένα μοντέλο “Fast Month Closing”. Στόχος ήταν τα αποτελέσματα της εταιρείας να είναι διαθέσιμα τις πρώτες μέρες του μήνα, δίνοντας σε πρώτο χρόνο όλη την απαραίτητη πληροφόρηση αναφορικά με το performance του μήνα, και παράλληλα τη δυνατότητα στο management να κάνει έγκαιρα τις όποιες παρεμβάσεις κρίνονται αναγκαίες.»
4η Ενότητα: Συμβολή της Οικονομικής Διεύθυνσης στη Στρατηγική
Απαιτούμενο στη σύγχρονη οικονομική διοίκηση είναι η ενασχόληση με έργα και πρωτοβουλίες που έχουν ως στόχο τη βελτίωση ή και τη διαμόρφωση της συνολικής στρατηγικής της επιχείρησης, ακόμα και αν πρόκειται για τομείς ενδιαφέροντος που ξεπερνούν το στενό πλαίσιο της οικονομικής λειτουργίας.
Ένα σχετικό παράδειγμα είναι το GRC. Ο Κωνσταντίνος Ακρίβος, CFO στην DELIVERY HERO (E-FOOD.GR), ανέδειξε τη συμβολή του τμήματός του στην υλοποίηση του GRC λέγοντας ότι «Η εφαρμογή κανόνων GRC σημαίνει έγκαιρος εντοπισμός και μετρίαση των κινδύνων για την επιχείρηση, μείωση του χρόνου και του κόστους για ελέγχους, υποστήριξη και ενημέρωση της εταιρείας σχετικά με υποχρεώσεις, αύξηση της εμπιστοσύνης στη χρηματοοικονομική αγορά και παροχή διαφάνειας στους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων.»
Για το ίδιο θέμα, ο Μιχάλης Σαμωνάς, Group CFO στη ΣΙΔΜΑ ΜΕΤΑΛΛΟΥΡΓΙΚΗ, είπε ότι «Στο πλαίσιο του Ν.4706/2020 προβλέπεται η λειτουργία Μονάδας Διαχείρισης Κινδύνων στις εισηγμένες εταιρείες. Βασιστήκαμε στο ISO 31000 για την εκτίμηση, αναγνώριση, ανάλυση και αξιολόγηση κινδύνου για να δημιουργήσουμε ένα Μητρώο Εταιρικών Κινδύνων μέσα από ένα management team workshop και επιπλέον καταρτήσαμε ένα Πλάνο Ενεργειών Διαχείρισης Κινδύνων για περιπτώσεις πιστωτικού κινδύνου πελατών, κινδύνου ρευστότητας, κυκλικότητας αγοράς κ.ά.»
Ο Σπύρος Κοκκόλης, Group CFO στην ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ, αναφέρθηκε στην αξία των KPIs και γιατί πρέπει να περνούν από την οικονομική διεύθυνση. «Οι δείκτες, όπως και οι στόχοι που δίνει προτεραιότητα η εταιρεία πρέπει να αλλάζουν και να προσαρμόζονται στις συνθήκες. Οι επιμέρους δείκτες του κάθε τμήματος πρέπει να επιλέγονται με τέτοιον τρόπο ώστε τελικά να οδηγούν στο βέλτιστο αποτέλεσμα για όλη την εταιρεία. Οι δείκτες πρέπει να διαχέονται κατάλληλα σε όλον τον οργανισμό και, τέλος, κανένας δείκτης και κανένας στόχος δεν είναι αυτοσκοπός.»
Η Κατερίνα Καραδημητρίου, Executive Director της KONICA MINOLTA BUSINESS SOLUTIONS HELLAS, ανέλυσε τους λόγους για τους οποίους σήμερα ένας CFO αποτελεί την καλύτερη επιλογή για τη θέση του CEO. «Συνήθως οι οικονομικοί διευθυντές αποτελούν ιδανικούς υποψηφίους για τη θέση του CEO, διότι γνωρίζουν όλες τις διαδικασίες της επιχείρησης από το Α έως το Ω, μέσα και έξω, όσο λίγα διευθυντικά στελέχη. Αντιλαμβάνονται και «νιώθουν» περισσότερο από τον οποιονδήποτε τι σημαίνει κερδοφορία και τη σημασία της για την ανάπτυξη της επιχείρησης. Αντιλαμβάνονται το επιχειρησιακό μοντέλο και τους κρίσιμους παράγοντες επιτυχίας της εταιρείας.»
Η οικονομική διεύθυνση επιπλέον πρέπει να επιδεικνύει άρτια οργάνωση και ευελιξία, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί σε καινοφανή έργα και μάλιστα σε στενά χρονικά πλαίσια. Ο Φάνης Μαλακόντας, CFO στο INTERNATIONAL SCHOOL OF ATHENS, μοιράστηκε με τους συνέδρους την εμπειρία του από την επιτυχημένη υλοποίηση ενός τέτοιου έργου. «Αναλάβαμε να συντονίσουμε με ορίζοντα 6 μηνών, τις διαδικασίες για τη δημιουργία σχολικών εγκαταστάσεων για την εκπαίδευση των παιδιών του προσωπικού του ΝΑΤΟικού Στρατηγείου στον Τύρναβο Λάρισας, χωρίς να υπάρχει όμως προηγουμένως κανένα απολύτως know-how.»
Προς την κατεύθυνση της ενδυνάμωσης του ρόλου του οικονομικού στελέχους, η Γεωργία Σουρλαντζή, Finance Director στην ABBVIE, μίλησε για τις νέες δεξιότητες που απαιτούνται. «O ρόλος του finance αλλάζει μέσα σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Έτσι για παράδειγμα η οικονομική διεύθυνση αναλαμβάνει τον ρόλο του business partner και του digital enabler. Το σύγχρονο οικονομικό στέλεχος αναπτύσσει ποικίλες δεξιότητες, όπως είναι η ικανότητα να διαχειρίζεται την ασάφεια και την πολυπλοκότητα, η ευελιξία και η ικανότητα προσαρμογής.»
Τέλος, ο Σπύρος Τσιτσώνης, Founder & Director της MY-CFO, υποστήριξε ότι ένας art-time CFO μπορεί να βοηθήσει κάθε επιχειρηματία να υλοποιήσει τους στόχους του, λειτουργώντας ως σύμβουλος. «Η συνεργασία με έναν part-time CFO αποτελεί κατάλληλη λύση για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, ειδικά όταν βρίσκονται σε φάση ραγδαίας ανάπτυξης ή όταν η κερδοφορία τους υποχωρεί, καθώς μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά διάφορα ζητήματα οικονομικής φύσης και ταυτόχρονα να βελτιώσει διαδικασίες, εξοικονομώντας χρόνο και πόρους.»
Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του ΣΕΣΜΑ και τις εργασίες του συντόνισε ο Παναγιώτης Μαρκέτος, Business Editor και Επιστημονικός Συνεργάτης της BOUSSIAS.
Χορήγησαν οι εταιρείες Deloitte, Entersoft, Fysikon -Φυσικό Αέριο Κίνησης από την ΔΕΠΑ Εμπορίας ΑΕ, CPA Certified Public Accountants. Χορηγοί επικοινωνίας ήταν το euro2day και το economico.gr. Η εταιρεία CONEQ ήταν υποστηρικτής livestreaming.