Τα χρηματοδοτικά εργαλεία που στηρίζουν τον τομέα HOSPITALITY & TOURISM και οι κινήσεις που διασφαλίζουν τον αειφόρο τουρισμό. Θα επιστρέψουν οι ταξιδιώτες στον αγαπημένο τους προορισμό, αψηφώντας την ακρίβεια αλλά και την ανασφάλεια που έχει προκαλέσει ο πόλεμος στην Ουκρανία;

O τέλειος ταξιδευτής πάντα δημιουργεί τη χώρα στην οποία ταξιδεύει» είχε πει κάποτε ο Νίκος Καζαντζάκης και η Ελλάδα με την φυσική της ομορφιά, τους φιλόξενους κατοίκους και τη νόστιμη παραδοσιακή της κουζίνα συνιστά έναν σταθερό πόλο έλξης για τους τουρίστες ανά τον κόσμο. Αξιοσημείωτο, μάλιστα, είναι πως πρόσφατο αφιέρωμα της Βρετανικής εφημερίδας Guardian αναδεικνύει τη χώρα μας σε ιδανικό προορισμό διακοπών, εκτιμώντας πως οι επιδόσεις της τη φετινή σεζόν θα αγγίξουν το 80% ή 90% των αφίξεων του 2019. Καθοριστικό ρόλο στην επιπλέον ώθηση του ελληνικού τουρισμού αναμένεται να διαδραματίσει και η στρατηγική συμφωνία του ΕΟΤ με την ECTAA, τον ευρωπαϊκό φορέα που εκπροσωπεί τον οργανωμένο τουρισμό, για προβολή της Ελλάδας μέσω ανακήρυξης της ως ECTAA Preferred Destination 2022. Στην εποχή της ακρίβειας και της παγκόσμιας ανασφάλειας, θα επιβεβαιώσει ο τουρισμός μας τους θετικούς οιωνούς, αναζωογονώντας την οικονομία της χώρας;

Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς Πρόεδρος, ΕΞΑΑΑ
«Τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία προς αξιοποίηση τόσο από τους προορισμούς όσο και από τις επιχειρήσεις αποτελούν ελπίδα για έξοδο από το υπάρχον ‘στενό’ περιβάλλον»

Οι βασικές προϋποθέσεις ανάπτυξης του τουρισμού
Αναμφισβήτητα, η πανδημία του Covid-29 επέφερε ένα ισχυρότατο πλήγμα στην ατμομηχανή της οικονομία μας, τον τουρισμό, δηλώνει στο Finance Pro η Πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ, Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι ειδικά για τα ξενοδοχεία της Αθήνας είχε ήδη προηγηθεί μια δεκαετής κρίση κατά την περίοδο 2008-2018. Το μακροοικονομικό περιβάλλον λειτουργίας των ξενοδοχειακών και όχι μόνο επιχειρήσεων παραμένει ιδιάζον και έντονα επηρεασμένο από την πανδημία, τις γεωπολιτικές εξελίξεις και τα διαρκώς μεταβαλλόμενα κόστη, συμπληρώνει ο Δημήτρης Σιμιακός, Γενικός Γραμματέας Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης ενώ η Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς προειδοποιεί πως οι αντοχές των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων περιορίζονται πλέον σημαντικά, τονίζοντας πως η Αθήνα σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εισέλθει σε μια επόμενη, νέα, εποχή κρίσης.

Σύμφωνα με τον Γιάννη Λυδάκη, CFO στα Mitsis Hotels, σημαντικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του κλάδου είναι η μεγέθυνση των επιχειρήσεων μέσω συγχωνεύσεων και εξαγορών (αξιοποίηση οικονομιών κλίμακος), η ανάπτυξη εταιρειών παροχής υπηρεσιών διαχείρισης (management), ο ψηφιακός μετασχηματισμός, το στελεχιακό δυναμικό υψηλού επιπέδου (αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης πανεπιστημιακού επιπέδου και ενίσχυση της δια βίου εκπαίδευσης), η σύνδεση των επιχειρήσεων με τις τοπικές κοινωνίας και ο σεβασμός στο περιβάλλον, με κοινωνικές δράσεις και ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. Αυτό που απαιτείταi είναι να αξιοποιηθούν σωστά οι νέες ευκαιρίες και να αντιμετωπιστούν εγκαίρως και ταχύτατα οι προκλήσεις, ώστε να σημειώσουμε -όλοι οι ενασχολούμενοι με τον Τουρισμό- ουσιαστική και μετρήσιμη πρόοδο, μας εξηγεί η Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς, συμπληρώνοντας ότι τόσο το υπουργείο Τουρισμού όσο και λοιπά Υπουργεία και φορείς έχουν ανακοινώσει – στο παρελθόν αλλά και πρόσφατα από το βήμα του 7ου φόρουμ των Δελφών- ‘χρηματοδοτικά ‘εργαλεία’, σημαντικά κονδύλια και μια σειρά από δράσεις και παρεμβάσεις για την άμεση ή έμμεση στήριξη των προορισμών, της επιχειρηματικότητας αλλά και της βιωσιμότητας του τουριστικού κλάδου και των επιχειρήσεων, (όπως λ.χ. μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου, του ΕΣΠΑ, των 320.000.000 ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, κ.α.).

Γιάννης Λυδάκης CFO, Mitsis Hotels
«Η ύπαρξη ευέλικτων χρηματοδοτικών εργαλείων που καλύπτουν τις πάσης φύσεως ανάγκες των επιχειρ΄σηεων του κλάδου είναι βασικός παράγοντας για τη στήριξη και ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας»

Κύριος πυλώνας στήριξης τα χρηματοδοτικά εργαλεία
Η ύπαρξη ευέλικτων χρηματοδοτικών εργαλείων που καλύπτουν τις πάσης φύσεως ανάγκες των επιχειρήσεων του κλάδου συνιστά βασικό παράγοντα για τη στήριξη και ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας, δηλώνει στο Finance Pro ο Γιάννης Λυδάκης ενώ και η Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς συμφωνεί πως τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία προς αξιοποίηση τόσο από τους προορισμούς όσο και από τις επιχειρήσεις αποτελούν ελπίδα για έξοδο από το υπάρχον ‘στενό’ περιβάλλον, όπου λειτουργικά έξοδα, ενεργειακό, ανατιμήσεις και πλήθος από πρόσθετες αντιξοότητες έχουν εισέλθει στην καθημερινότητα (και) των επιχειρήσεων.

Δημήτρης Σιμιάκος Γενικός Γραμματέας, Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης
«Σημαντική είναι η πρωτοβουλία του ΞΕΕ να δημιουργήσει το “Helpdesk”, έναν ηλεκτρονικό διαδραστικό οδηγό προγραμμάτων για τη χρηματοδότηση επενδύσεων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων»

Κατά την διάρκεια της πρώτης περιόδου 2020-2021 της πανδημίας, που ήταν καταστροφική, η αναζήτηση χρηματοδοτικών λύσεων από τις ελληνικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις έγινε είτε μέσω διαφόρων τραπεζικών χρηματοδοτικών εργαλείων ή μέσω των κρατικών ενισχύσεων, με σκοπό την κάλυψη των υψηλότατων παγίων εξόδων τους, που σημειωτέο ότι τις βαρύνουν ανεξάρτητα αν βρίσκονται σε λειτουργία ή όχι, μας λέει ο Δημήτρης Σιμιακός. Όπως δηλώνει στο Finance Pro o Γιάννης Λυδάκης, oι πηγές άντλησης κεφαλαίων για νέες επενδύσεις και η οικονομική μεγέθυνση του κλάδου κατατάσσονται στις εξής κατηγορίες: Α) Χρηματοδότηση με άντληση κεφαλαίων από το χρηματιστήριο ή με έκδοση ομολόγων με δημόσια εγγραφή (κεφαλαιαγορά), Β) Χρηματοδότηση με επενδυτικά κεφάλαια εξωτερικού (συμμετοχή σε σχήματα εξαγορών), Γ) Τραπεζικός μακροπρόθεσμος δανεισμός (χρηματοδότηση ανέγερσης, ανακαίνισης και εκσυγχρονισμού ξενοδοχείων, χρηματοδότηση εξαγορών, χρηματοδότηση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, χρηματοδότηση για κάλυψη κεφαλαίου κίνησης μονιμότερου χαρακτήρα και χρηματοδοτική μίσθωση), Δ) Τραπεζικός βραχυπρόθεσμος δανεισμός (χρηματοδότηση κεφαλαίου κίνησης -εφάπαξ ή ανακυκλούμενης μορφής-, Factoring, που αφορά τη χρηματοδοτική κάλυψη υποχρεώσεων προς προμηθευτές, Reverse Factoring, δηλαδή έμμεση χρηματοδοτική κάλυψη). Πέραν των ιδιωτικών φορέων – στους οποίους μία ξενοδοχειακή επιχείρηση μπορεί να απευθυνθεί προκειμένου να αποκτήσει προσβασιμότητα σε χρηματοδοτικά εργαλεία- σημαντική είναι η πρόσφατη πρωτοβουλία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΞΕΕ) για τη δημιουργία του “Helpdesk” ενός ηλεκτρονικού διαδραστικού οδηγού προγραμμάτων για τη χρηματοδότηση επενδύσεων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, επισημαίνει ο Δημήτρης Σιμιακός, σημειώνοντας πως η νέα αυτή υπηρεσία του ΞΕΕ θα βοηθήσει κυρίως τα μικρομεσαία ξενοδοχεία να αναβαθμίσουν το προϊόν τους, φέρνοντάς τα πιο κοντά σε έγκυρη πληροφόρηση για κατάλληλες πηγές χρηματοδότησης.

Απόλυτη προτεραιότητα η πράσινη μετάβαση
Η ενσωμάτωση των αρχών και των πρακτικών της βιωσιμότητας συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη ολόκληρης της χώρας, διαμορφώνοντας υψηλό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και στον τομέα του τουρισμού, που ισοδυναμεί με το 25% του ΑΕΠ της Ελλάδας.

Γρηγόρης Τάσιος Πρόεδρος, Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ)
«Η τουριστική εκπαίδευση είναι αναγκαία για να ανταποκριθούμε σε αυξημένων απαιτήσεων μοντέλα εξυπηρέτησης των επισκεπτών μας, αν στοχεύουμε σε ένα ποιοτικό τουρισμό υψηλών εισοδηματικών κατηγοριών»

Η βιωσιμότητα είναι η απόλυτη προτεραιότητα και η πράσινη μετάβαση στον τουρισμό συνιστά στρατηγικό μας στόχο, επιβεβαιώνει ο Προέδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) Γρηγόρης Τάσιος, προσθέτοντας πως ειδικά μετά την εκτόξευση του ενεργειακού κόστους η ανάγκη για την εξοικονόμηση ενέργειας, όπως και για την αξιοποίηση εναλλακτικών πηγών της, καθίσταται ακόμη επιτακτικότερη. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί πως στο πλαίσιο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, το Υπουργείο Τουρισμού και η Google επισφράγισαν μια νέα συνεργασία για την επιτάχυνση του πράσινου και βιώσιμου μετασχηματισμού του τουριστικού κλάδου της χώρας μας, που περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός νέου εκπαιδευτικού προγράμματος για τις μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, σε συνεργασία και με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Αειφόρου Τουρισμού.

Επιπλέον, σύμφωνα με ανακοίνωση της Google, το Google.org προχωρά σε χρηματοδότηση ύψους 1 εκατ. δολαρίων για την υποστήριξη οργανισμών που βοηθούν κοινωνικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, με έμφαση στη βιωσιμότητα και τον οικοτουρισμό. Το momentum για τη στροφή σε μια βιώσιμη και διατηρήσιμη ανάπτυξη είναι τώρα, σημειώνει χαρακτηριστικά ο Γρηγόρης Τάσιος, επισημαίνοντας πως οι πόροι άνω των 72 δις που θα διατεθούν μέσα από το Εθνικό Σχέδιο «Ελλάδα 2.0» και το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και το νέο ΕΣΠΑ, καθώς και τα καινούργια εργαλεία όπως ο Νέος Αναπτυξιακός Νόμος μπορούν να προκαλέσουν τη μέγιστη δυνατή μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων, στο βαθμό που η αξιοποίησή τους θα ανταποκριθεί στις επενδυτικές προσδοκίες της αγοράς από την πράσινη μετάβαση.

Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα HOSPITALITY & TOURISM αναζητούν τα βέλτιστα χρηματοδοτικά εργαλεία, με γνώμονα πάντα την τρέχουσα χρηματοοικονομική τους κατάσταση, ώστε να μεταβούν στην πράσινη εποχή και σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας, δηλώνει στο Finance Pro Δημήτρης Σιμιακός.

Όπως αναφέρει η βιωσιμότητα συνδέεται άμεσα με την ύπαρξη υποδομών -από την αντιμετώπιση των ακραίων φαινομένων και των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής μέχρι την αξιοποίηση στοχευμένων τουριστικών θεματικών- που θα συμβάλλουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Ένας προορισμός για να εγγυάται την ποιότητα ζωής στους επισκέπτες πρέπει πρώτα να την εξασφαλίζει στους κατοίκους του, σημειώνει χαρακτηριστικά.

Εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού στη νέα ψηφιακή εποχή
Καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία επέφερε ένα νέο πλήγμα στη ζήτηση, οφείλουμε πλέον να εστιάσουμε όλοι μαζί σε όσα μπορούν να θωρακίσουν τους προορισμούς και να μας οδηγήσουν ταχύτερα στο μέλλον – ένα μέλλον που σε σχέση πάντα με τους ανταγωνιστές μας θα έπρεπε ενδεχομένως να έχουμε ήδη κατακτήσει, μας λέει η Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς. Σημαντικό είναι το ζήτημα της εκπαίδευσης και της αναβάθμισης των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, τόσο σε νέες ειδικότητες, που αφορούν τους τομείς της τεχνολογίας και των εφαρμογών της όσο και στις κλασσικές ειδικότητες που απαιτούν πλέον πρόσθετες γνώσεις και δεξιότητες, επισημαίνει ο Γρηγόρης Τάσιος.

Παράλληλα με την πράσινη μετάβαση, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις δίνουν ειδικό βάρος στη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή και στις νέες τεχνολογίες, ώστε να βελτιστοποιήσουν τις εσωτερικές τους διαδικασίες και να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη μας, μας εξηγεί ο Δημήτρης Σιμιακός. Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε μεταξύ των επισκεπτών της online πλατφόρμας του 100% Hotel Show και αυτής του Tornos News, το 82,6% των ξενοδοχείων διαθέτει δικό του Website, το 92,6% να χρησιμοποιεί Booking Engine και το 62,4% Channel Manager, ενώ ένα 17,4% έχει αρχίσει να επιστρατεύει για αποφάσεις σχετικές με την τιμολογιακή του στρατηγική τα RMS.

Η τουριστική εκπαίδευση είναι αναγκαία όσο ποτέ για να ανταποκριθούμε σε αυξημένων απαιτήσεων μοντέλα εξυπηρέτησης των επισκεπτών μας, ειδικά εφόσον στοχεύουμε σε ένα ποιοτικό τουρισμό υψηλών εισοδηματικών κατηγοριών, επισημαίνει ο Γρηγόρης Τάσιος ενώ όπως αναφέρει η Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς οι εκπρόσωποι τόσο των δημόσιων όσο και των ιδιωτικών φορέων του Τουρισμού έχουν ήδη δρομολογήσει νέους στρατηγικούς στόχους και συνεργασίες στους τομείς της εκπαίδευσης και επιμόρφωσης στον Τουρισμό, στον ψηφιακό μετασχηματισμό, στην πράσινη ανάπτυξη κλπ.- που μαζί με ενισχυμένες προσπάθειες για την προβολή και την εξωστρέφεια και με την αγαστή συνεργασία και συμμετοχή όλων θα μπορέσουν να αξιοποιηθούν κατάλληλα.