Τις μέγιστες δυνατές λύσεις – ποιοτικά και ποσοτικά – καλείται να έχει στη διάθεση του ο CFO μιας επιχείρησης. Πόσο μάλλον, όταν μιλάμε για τις προσπάθειες ανάκαμψης που συντελούνται σε επιχειρήσεις και οικονομία, μετά το ξέσπασμα της πανδημίας.
Ένα χρήσιμο «εργαλείο» αποτελεί διαχρονικά, μεταξύ άλλων, το leasing. Πρόκειται για την εναλλακτική μορφή χρηματοδότησης των επιχειρήσεων και των ιδιωτών για την απόκτηση παγίων στοιχείων που όμως διαφοροποιείται από τον τραπεζικό δανεισμό, την πίστωση των προμηθευτών και την χρήση ιδίων κεφαλαίων.
Με αυτό τον τρόπο οι επιχειρήσεις μπορούν έχουν στη διάθεση τους επαγγελματική στέγη, εταιρικά οχήματα και άλλα χρήσιμα εφόδια σε επίπεδο εξοπλισμού δίχως να απωλέσουν ρευστότητα ή να συνάψουν μακροχρόνιες δεσμεύσεις – υποχρεώσεις.
Το FinancePro καταγράφει τις απόψεις αρμόδιων στελεχών της αγοράς Leasing οι οποίοι περιγράφουν από τη δική τους σκοπιά τις λύσεις που μπορεί να προσφέρει σε μια Οικονομική Διεύθυνση. Αποτυπώνουν την διαμορφωθείσα κατάσταση ελέω των επιπτώσεων της πανδημίας. Σκιαγραφούν, μεταξύ άλλων, το μέλλον της αγοράς συναρτήσει του ψηφιακού μετασχηματισμού και των ευρύτερων προσπαθειών για μια αειφόρο ανάπτυξη.
Μιλούν ο κ. Ανδρέας Δημητριάδης, CEO της Πειραιώς Leasing, η κα Γιούλη Καλογήρου, Οικονομική Διευθύντρια, Μέλος ΔΣ της LeasePlan Hellas και ο κ. Δημήτρης Μαγγιώρος, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής Autohellas Hertz.
Οδικός Χάρτης για CFOs: Βασικές μορφές leasing
Direct Leasing: Αποτελεί την πιο απλή μορφή χρηματοδοτικής μίσθωση για μια επιχείρηση και αφορά τη μίσθωση οχημάτων, επαγγελματικού εξοπλισμού ή ακινήτων. Απευθύνεται αποκλειστικά σε εταιρείες και ελεύθερους επαγγελματίες. Η επιχείρηση επιλέγει τον εξοπλισμό που θέλει από τον προμηθευτή, διαπραγματεύεται την τιμή αγοράς και τους όρους πληρωμής και ενημερώνει την εταιρεία leasing. Αφού εγκριθεί η σχετική χρηματοδότησή, η εταιρεία leasing αγοράζει τον εξοπλισμό από τον προμηθευτή, χωρίς καμία εμπλοκή του ενδιαφερόμενου στην παραπάνω αγορά.
Μόλις λήξει η μίσθωση, η επιχείρηση αγοράζει τον εν λόγω εξοπλισμό, καταβάλλοντας ένα προσυμφωνημένο ποσό. Το μηνιαία μίσθωμα περιλαμβάνει κεφάλαιο, τόκους και την σχετική επιβάρυνση του ΦΠΑ. Η επιχείρηση πρέπει να πληρώσει απευθείας την ασφάλεια και γενικότερα τα έξοδα χρήσης.
Sale & leaseback: Αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο ώστε μια επιχείρηση να εξασφαλίζει άμεση ρευστότητα που μπορεί να αξιοποιήσει σε άλλες δραστηριότητες. Είναι μια χρηματοδοτική μίσθωση που αφορά επαγγελματικό εξοπλισμό ή ακίνητα και απευθύνεται αποκλειστικά σε εταιρείες.
Πρακτικά, μέσω sale & leaseback μια επιχείρηση που έχει στην κατοχή της ένα ακίνητο πουλάει το ακίνητο στην εταιρεία leasing (τράπεζα), συνεχίζοντας να κάνει χρήση, μισθώνοντας το για μια καθορισμένη χρονική διάρκεια. Με την λήξη της μίσθωσης η επιχείρηση παίρνει πίσω (αγοράζει ξανά) το ακίνητο, βάσει των συμφωνηθέντων.
Operating Leasing: Σε αυτή την περίπτωση, εταιρείες και ελεύθεροι επαγγελματίες μισθώνουν οχήματα. Το μίσθωμα καλύπτει κόστος χρήσης και έξοδα όπως ασφάλεια και συντήρηση (π.χ. σέρβις, αλλαγή ελαστικών) και επιβαρύνεται με ΦΠΑ. Επί της ουσίας, ο ενδιαφερόμενος μισθώνει το όχημα από την εταιρεία leasing για καθορισμένη χρονική διάρκεια, χωρίς να δεσμεύει κεφάλαια. Μόλις λήξει η μίσθωση, επιστρέφει το όχημα στην εταιρεία leasing.
Vendor leasing: Είναι μορφή χρηματοδοτικής μίσθωσης μεταξύ εταιρειών leasing και προμηθευτών εξοπλισμού: φορτηγά, λεωφορεία ή ιατρικά μηχανήματα και άλλες μορφές εξοπλισμού. Πως λειτουργεί;
Ένας προμηθευτής επαγγελματικού εξοπλισμού προτείνει το vendor leasing ως εναλλακτική επιλογή στον πελάτη που ενδιαφέρεται να αγοράσει τον εξοπλισμό του. Ο πελάτης υποβάλει αίτηση για leasing στην τράπεζα. Ο προμηθευτής πουλά ουσιαστικά τον εξοπλισμό στην τράπεζα, όταν εγκριθεί το αίτημα του πελάτη. Η τράπεζα εξοφλεί το τιμολόγιο και αναλαμβάνει την είσπραξη των μισθωμάτων από τον πελάτη.
Το μέλλον της κινητικότητας είναι πράσινο και ψηφιακό
Δραστικά έχει αλλάξει ο τρόπους που μετακινούμαστε, απόρροια της πανδημίας, σύμφωνα με την κ. Γιούλη Καλογήρου, Οικονομική Διευθύντρια, Μέλος ΔΣ της LeasePlan Hellas.
«Στροφή στα οχήματα ιδιωτικής χρήσης έναντι των μέσων μαζικής μεταφοράς, αύξηση του όγκου των online αγορών και κατά συνέπεια αύξηση των μεταφορών αγαθών ήταν μόνο μερικά από τα φαινόμενα που παρατηρήθηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας», σημειώνει χαρακτηριστικά.
«Αυτές οι τάσεις επηρέασαν και την αγορά leasing, ενισχύοντας το ενδιαφέρον για τη μίσθωση τόσο ιδιωτικών όσο και εταιρικών, επιβατικών και επαγγελματικών, οχημάτων. Ιδιαίτερα στον τομέα των επαγγελματικών οχημάτων, το leasing αποδείχθηκε ιδανική λύση για τις επιχειρήσεις που κλήθηκαν να ανταποκριθούν άμεσα στις νέες αυτές συνθήκες», τονίζει.
Για την LeasePlan, η ψηφιοποίηση ήταν ήδη στην καρδιά της στρατηγικής ανάπτυξής. «Προσφέρουμε συνεχώς νέες λύσεις στις επιχειρήσεις ώστε να βελτιώνουν τη διαχείριση των στόλων τους, παρέχοντάς με συνέπεια υπηρεσίες συμβουλευτικής και ανάλυσης. Οι πελάτες μας επωφελούνται από ένα μεγάλο εύρος καινοτόμων υπηρεσιών, από τον τομέα της οδικής ασφάλειας (με την πρωτοποριακή προσέγγιση 4 βημάτων SafePlan Zero) μέχρι εργαλεία όπως η νέα onlineπλατφόρμα “Car Policy Configurator”, με την οποία δημιουργούμε μαζί τις επιχειρήσεις, μέσα σε μόλις μία ώρα, την πολιτική στόλου αυτοκινήτων που ταιριάζει στις ανάγκες τους», σημειώνει.
Στην Ελλάδα, δημιουργήσαμε το πρώτο e-Shop για leasing, δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες μας να έχουν μια άνετη και απρόσκοπτη εμπειρία online.
Σχολιάζοντας την «επόμενη μέρα» η κ. Καλογήρου τονίζει πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός δίνει σε όσους ενδιαφέρονται για τη λειτουργική μίσθωση ενός οχήματος τη δυνατότητα να προχωρήσουν σε αυτήν γρήγορα, εύκολα και αποτελεσματικά, κάνοντας την επιλογή που τους ταιριάζει και έχοντας όλη την υποστήριξη που χρειάζονται σε κάθε βήμα. Η νέα ψηφιακή πραγματικότητα προσφέρει σε όσους στρέφονται στο leasing πληθώρα επιλογών σε «έξυπνα» οχήματα που αξιοποιούν τεχνολογίες αιχμής για μεγαλύτερη ασφάλεια, καλύτερη οδηγική εμπειρία και, φυσικά, για φιλικές προς το περιβάλλον μετακινήσεις.
«Σε αυτή τη συνθήκη, άλλωστε, η LeasePlan έχει δεσμευτεί για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης με μία σειρά από ενέργειες, σε παγκόσμιο και τοπικό επίπεδο. Στρατηγική προτεραιότητά μας είναι να προσφέρουμε ολοκληρωμένες, βιώσιμες λύσεις οι οποίες καθιστούν τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση μια εύκολη, αλλά και συμφέρουσα επιλογή για τους πελάτες της», τονίζει.
Γιούλη Καλογήρου, Οικονομική Διευθύντρια, Μέλος ΔΣ της LeasePlan Hellas
Γιατί η αγορά Leasing θα ενισχυθεί τα επόμενα χρόνια
Η κρίση της πανδημίας λειτούργησε ως ψηφιακός επιταχυντής. Πιο συγκεκριμένα ο ψηφιακός μετασχηματισμός που έχει συντελεστεί τον τελευταίο χρόνο, υπό κανονικές συνθήκες θα απαιτούσε μια πολύ μεγαλύτερη χρονική περίοδο, αρκετών ετών. Τα θέματα που θα μας απασχολήσουν σε βραχύ ορίζοντα, όσον αφορά το οικοσύστημα banking-leasing, πολύ επιγραμματικά θα είναι: Portal – Platforms και κατ’ επέκταση το Omni Channeling, Τηλε-εργασία – Hot Desks V.D.I, Customer on Boarding και Cloud Technology», σημειώνει ο κ. Δημητριάδης.
Όπως εξηγεί, ένας CFO μιας επιχείρησης σήμερα θα πρέπει να γνωρίζει πως υπάρχει ευελιξία προγραμμάτων Leasing τα οποία με την κατάλληλη παραμετροποίηση είναι συμβατά με τις λειτουργικές ταμειακές ροές κάθε επιχείρησης. Δηλαδή δεν δεσμεύεται κεφάλαιο για ακαθάριστες επενδύσεις παγίου εξοπλισμού, ενώ μέσω του σχήματος του lease back δίνεται η δυνατότητα για απόκτηση κεφαλαίου μακροπρόθεσμου χαρακτήρα.
Πλέον, η Πειραιώς Leasing προσφέρει Λειτουργικές Μισθώσεις εξοπλισμού σε συνεργασία με established vendors, πλήρες πακέτο Λειτουργικών Χρηματοδοτικών Μισθώσεων για ηλεκτρικά plug inΙ.Χ. με την επωνυμία ev-lease και γενικότερα tailor made λύσεις που ανταποκρίνονται στις λειτουργικές ανάγκες των επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη, το Leasing αναμένεται να συμβάλλει θετικά στο πλαίσιο της μετάβασης στην οικονομία χαμηλών ρύπων μέσω:
- της ανανέωσης του στόλου των μεταφορών, επισπεύδοντας την ηλεκτροκίνηση καθώς και τις μεταφορές με πρώτη ύλη το υδρογόνο.
- των λειτουργικών μισθώσεων για εξοπλισμούς καθώς και για μεταφορικά μέσα θα αποτελέσει τον front runner της κυκλικής οικονομίας.
- της επέκτασης του θεσμού και στους ιδιώτες με την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου.
- Της ενίσχυσης του ρόλου του και της διεύρυνσης της χρήσης τους, καθώς με βάση στατιστικά στοιχεία της Ευρωζώνης το 15% των ιδιωτικών επενδύσεων κατευθύνεται στο Leasing. Αντίστοιχα στη χώρα μας το ποσοστό αυτό είναι της τάξης του 3% και αναμένεται να διευρυνθεί μέσω των επενδύσεων στα πλαίσια του Ταμείου Ανάκαμψης και προγραμμάτων του Αναπτυξιακού Νόμου.
«Συνάγεται λοιπόν το συμπέρασμα ότι υφίσταται δυνάμει αναπτυξιακό δυναμικό, το οποίο θα συμβάλλει αποφασιστικά στην διεύρυνση του Leasing ως χρηματοδοτικό εργαλείο στα επόμενα χρόνια», καταλήγει ο κ. Δημητριάδης.
Ανδρέας Δημητριάδης, CEO Πειραιώς Leasing
Συνεχείς επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση – τι συνέβη στην πανδημία
Το μέλλον της αυτοκίνησης περνά μέσα από ένα δρόμο που οδηγεί στην βιώσιμη ανάπτυξη σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Μαγγιώρο, Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή της Autohellas Hertz η οποία συνεχίζει τις επενδύσεις για την αναβάθμιση του υπάρχοντος ηλεκτροκίνητου στόλου, συμβάλλοντας στη μετάβαση στην πράσινη τεχνολογία.
«Σε επιχειρησιακό επίπεδο επενδύσαμε στην περαιτέρω ανάπτυξη των ψηφιακών υπηρεσιών μας ανταποκρινόμενοι πλήρως στις νέες και διαφοροποιημένες ανάγκες των πελάτων μας. Ταυτόχρονα, φέτος εντείνουμε τις επενδύσεις μας στην ηλεκτροκίνηση, τοποθετώντας κεφάλαια 13 εκατ. ευρώ με στόχο να ξεπεράσουμε τα 200 ηλεκτροκίνητα οχήματα σε ορίζοντα έτους. Πρόκειται για μία πολύ μεγάλη επένδυση, που ξεκίνησε το 2019 και ολοκληρώθηκε επιτυχώς παρά τις ιδιόμορφες συνθήκες που έχει προκαλέσει η πανδημία και καθιστά την εταιρεία μας ως την πρώτη ελληνική εταιρεία μίσθωσης αυτοκινήτων που προχωρά σε μία τέτοια κίνηση», σημειώνει.
Από την άλλη πλευρά, το 2020 ήταν μία χρονιά που χαρακτηρίστηκε από συνεχείς ανατροπές και αλλαγές εν μέσω ενός ομιχλώδους τοπίου.
«Στην Autohellas Hertz, με μία μεγάλη και πρωτίστως ομαδική προσπάθεια, καταφέραμε να διατηρήσουμε σημαντική κερδοφορία παρά τις δυσκολίες και τις αβεβαιότητες, επιβεβαιώνοντας την αποτελεσματικότητα της προσαρμογής μας σε πρωτόγνωρες συνθήκες κρίσης. Συνολικά, η αγορά της βραχυχρόνιας ενοικίασης αυτοκινήτων αλλά και στις επτά χώρες δραστηριοποίησής μας (Κύπρο, Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία, Μαυροβούνιο, Ουκρανία και Κροατία), επηρεάστηκε καταλυτικά από την πανδημία και τους περιορισμούς στην μετακίνηση που επέφεραν δραματική μείωση στις τουριστικές αφίξεις ανά χώρα, κυρίως αν αναλογιστεί κανείς ότι η τουριστική αγορά λειτούργησε μόνο 3 μήνες μέσα στο 2020», σημείωσε.
Κατά τα άλλα, οι μακροχρόνιες μισθώσεις διατήρησαν την ανοδική τους πορεία, σημειώνοντας ανάπτυξη της τάξεως του 9%, δημιουργώντας παράλληλα νέες ευκαιρίες, δεδομένου ότι η τεράστια ζήτηση για διανομές παντός είδους, τετραπλασίασε σχεδόν την ανάγκη για ενοικίαση ελαφρών φορτηγών αλλά και τη ζήτηση για μίσθωση αυτοκινήτων.
Ευνόητα, κομβικό παράγοντα στην ετήσια εικόνα αναμένεται να αποτελέσει το φετινό καλοκαίρι, ωστόσο ήδη το 2021 ξεκίνησε με θετική δυναμική και βελτιωμένα μεγέθη – παρά τους περιορισμούς στις μετακινήσεις- σε σχέση με το επιβαρυμένο από την πανδημία 2020, όπως αναφέρει ο κ. Μαγγιώρος.
Δημήτρης Μαγγιώρος, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής Autohellas Hertz