Η πανδημία λειτούργησε ως καταλύτης στην επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού τόσο του κράτους όσο και των επιχειρήσεων.

Οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες που εισήγαγε στη ζωή μας η πολιτεία αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου όλο το μοντέλο συνεργασίας των εταιρειών με τις φορολογικές αρχές. Μπαίνει σταδιακά τέλος στο βασίλειο του χαρτιού επιφέροντας μείωση κόστους στις επιχειρήσεις ενώ δίνει τη δυνατότητα στις φορολογικές αρχές να έχουν πλήρη και on-line εικόνα της δραστηριότητας και του οικονομικού προφίλ επιχειρήσεων. Είναι πλέον πραγματικότητα η ηλεκτρονική τιμολόγηση και τα ηλεκτρονικά βιβλία για τις επιχειρήσεις, μέσω της πλατφόρμας “myDATA” και της εφαρμογής “timologio” της ΑΑΔΕ. Ένας από τους κύριους στόχους της αυτοματοποίησης των διαδικασιών των οικονομικών υπηρεσιών είναι η απελευθέρωση πολύτιμων πόρων που μπορούν να αξιοποιηθούν από τις επιχειρήσεις στην ενδυνάμωση της στρατηγικής τους και στην περαιτέρω ανάπτυξή τους. Σημαντική επίσης παράμετρος που λαμβάνουν υπόψιν οι επενδυτές είναιι η ψηφιοποίηση των συστημάτων των φορολογικών αρχών. Σύμφωνα με την πανευρωπαϊκή έρευνα Attractiveness Survey της ΕΥ, η ψηφιοποίηση των συστημάτων των φορολογικών αρχών αναδεικνύεται από το 45% των ερωτώμενων ως ο σημαντικότερος παράγοντας κατά τις επενδυτικές αποφάσεις, και ο βαθμός ρεαλιστικής προσέγγισης και η ευελιξία της φορολογικής διοίκησης ως το τέταρτο σημαντικότερο κριτήριο από το 36% των ερωτώμενων.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του φορολογικού μηχανισμού και η απλοποίηση των διαδικασιών εξοικονομεί τελικά χρόνο στα οικονομικά τμήματα των επιχειρήσεων; Κι αν ναι πώς αυτό συμβάλλει στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων; Στο ερώτημα αυτό η απάντηση είναι πιο σύνθετη από ένα ναι ή ένα όχι. Οι απαντήσεις των εκλεκτών στελεχών που μας μιλούν φωτίζουν από πολλές πλευρές τη σημερινή πραγματικότητα.

Η νέα ψηφιακή πραγματικότητα άλλαξε ριζικά την καθημερινότητα
Από τον Μάρτιο του 2020 και μετά έχει πραγματοποιηθεί ένα ψηφιακό άλμα ειδικά στον κλάδο των υπηρεσιών και πιο συγκεκριμένα σε ότι αφορά τις συναλλαγές μας με το Δημόσιο μας λέει η Αλεξάνδρα Γεράγγελου, Λογίστρια – Φοροτεχνικός, Σύμβουλος επιχειρήσεων. «Ένας από τους βασικούς πρωταγωνιστές σε όλη αυτή την διαδικασία ήταν και παραμένουν τα λογιστικά γραφεία – λογιστές, τα οποία καλούνται να σηκώσουν όλο αυτό το βάρος. Από την πιο μικρή μέχρι την πιο μεγάλη επιχείρηση κλήθηκαν να προσαρμοστούν σε μια νέα ψηφιακή πραγματικότητα, η οποία επέφερε τεράστιες και ουσιώδης αλλαγές στην καθημερινή λειτουργία τους. Πολλές διαδικασίες αυτοματοποιούνται έχοντας ως στόχο την εξοικονόμηση χρόνου, την μείωση της γραφειοκρατίας και του λειτουργικού κόστους» αναφέρει. «Πέτυχε όμως ο στόχος αυτός; Όσον αφορά στους λογιστές – λογιστικά γραφεία , οπωσδήποτε στόχος είναι η βέλτιστη παροχή υπηρεσιών προς τους πελάτες τους. Υπηρεσίες οι οποίες θα εξελίξουν τις επιχειρήσεις, θα τους δώσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και θα τις κάνουν πιο παραγωγικές. Και παρά το γεγονός ότι ο λογιστικός κλάδος είναι υπέρμαχος του ψηφιακού μετασχηματισμού, εν τούτοις δημιουργήθηκαν τόσες πολλές ανάγκες και υποχρεώσεις που κάθε άλλο παρά μείωσαν το λειτουργικό κόστος και την γραφειοκρατία, ενδεικτικά αναφέρουμε myDATA. Οπωσδήποτε δεν πρέπει να ακυρώνουμε όλη αυτή την ψηφιακή επανάσταση, βρισκόμαστε όμως ακόμα σε αρκετά πρώιμο στάδιο έως την επίτευξη του τελικού στόχου» συμπληρώνει.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του φορολογικού μηχανισμού εξελίσσεται δυναμικά
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του φορολογικού μηχανισμού εξελίσσεται δυναμικά και προσπαθεί να δώσει μία διέξοδο από τον δαιδαλώδη γραφειοκρατικό λαβύρινθο τονίζει ο Βασίλης Καμπάνης, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (Π.Ο.Φ.Ε.Ε.). «Η επισκεψιμότητα και οι λύσεις που προσφέρει η ιστοσελίδα gov.gr του Υπουργείου ψηφιακής μεταρρύθμισης, δείχνει την ανάγκη που είχαν οι πολίτες ώστε να επικοινωνήσουν ψηφιακά με τον κρατικό μηχανισμό και να αναζητήσουν έγγραφα, που τα προηγούμενα χρόνια, η απλή αίτησή τους απαιτούσε χρόνο και ταλαιπωρία. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός διευκολύνει και τις επιχειρήσεις αλλά και τους συνάδελφους λογιστές φοροτεχνικούς, στις καθημερινές συναλλαγές τους με τις Δημόσιες Υπηρεσίες» συμπληρώνει. «Αυτό βέβαια προϋποθέτει, μεταξύ άλλων:

  • την αποτελεσματική διασύνδεση όλων των εμπλεκομένων πληροφοριακών συστημάτων, ώστε να ανακτώνται αυτόματα όλες οι απαιτούμενες πληροφορίες.
  • σε οικειοθελείς τροποποιήσεις οποιονδήποτε φορολογικών δηλώσεων όλων των κατηγοριών, από πλευράς των επιχειρήσεων να μην επιβάλλονται πρόστιμα, με εξαίρεση την άρνηση αποστολής στοιχείων.
  • τον μηδενισμό των ορίων του άρθρου 38 του ν. 2873, υπογραφή δηλαδή από εξουσιοδοτημένο Λογιστή – Φοροτεχνικό που ασκεί νομίμως το επάγγελμα, όλων των οικονομικών καταστάσεων και δηλώσεων από μηδενική βάση, καθώς μόνο έτσι θα διασφαλιστεί η τήρηση της νομιμότητας. Απόρροια αυτού είναι βέβαια και η νομοθέτηση του θέματος της ασθένειας του Λογιστή – Φοροτεχνικού, ώστε να μπορεί απρόσκοπτα να εκτελεί τα καθήκοντα του, χωρίς να δημιουργούνται προβλήματα σε περίπτωση ασθένειας ή εγκυμοσύνης.
  • να επιδοτηθεί η αναγκαία υλικοτεχνική αναβάθμιση την οποία θα κληθούν υλοποιήσουν οι επιχειρήσεις και τα λογιστικά – φοροτεχνικά γραφεία, καθώς αποτελεί σημαντικό οικονομικό κόστος.

Εφόσον τηρηθούν οι παραπάνω προϋποθέσεις, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του φορολογικού μηχανισμού σαφώς και θα συμβάλλει στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων, καθώς θα διευκολύνει την εκπλήρωση των υποχρεώσεων τους, μέσω της εξοικονόμησης χρόνου και της μείωσης του γραφειοκρατικού κόστους. Στα πλαίσια αυτά η ομοσπονδία χαιρετίζει την μείωση των ορίων που ανακοινώθηκε πριν από μερικές μέρες, θεωρεί όμως ότι απαιτείται ο μηδενισμός των ορίων στα πλαίσια της διασφάλισης και της διαφάνειας των συναλλαγών» προσθέτει

Αλλάζει η ουσία της εργασίας του οικονομικού στελέχους
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του φορολογικού μηχανισμού έχει σαν στόχο την απλοποίηση της εργασίας των οικονομικών τμημάτων των επιχειρήσεων πετυχαίνοντας την απαλλαγή τους από εργασίες τυπολατρικές και διεκπεραιωτικές μας λέει ο Λάμπρος Μπέλεσης, Πρόεδρος της Πανελλήνια Ένωση Λογιστών Οικονομολόγων (ΠΑΕΛΟ).

«Η εργασία τους μετατρέπεται από αυτή του απλού καταχωρητή στοιχείων σε εργασία συμβούλου και ελεγκτή και παράλληλα απαιτεί από τα στελέχη γνώση διοικητικής λογιστικής Χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες εφαρμογές μπορεί φυσικά να εξοικονομηθεί στο μέλλον και χρόνος

Προς το παρόν με δεδομένο το γεγονός ότι βρισκόμαστε σε μία μεταβατική περίοδο η οποία απαιτεί επένδυση σε

  • εξοπλισμό
  • κατάλληλα λογισμικά
  • ειδικές εφαρμογές
  • εκπαίδευση

Εκτός από τα παραπάνω απαιτεί και αλλαγή κουλτούρας των στελεχών και επιχειρήσεων.

Επομένως προς το παρόν τα κόστη και οι χρόνοι είναι μεγαλύτεροι, όμως στο άμεσο μέλλον θα διαφοροποιηθούν και σίγουρα θα μειωθούν ώστε τα οικονομικά στελέχη χρησιμοποιώντας την διοικητική λογιστική και τα εργαλεία της να βοηθούν με τις επιστημονικές τους γνώσεις την ανάπτυξη της επιχείρησης» αναφέρει.

Μιχάλης Πόλυγγερ, Πρόεδρος Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών
«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των διαδικασιών επηρεάζει το σύνολο των δραστηριοτήτων και των συναλλαγών που διεξάγονται σε μία χώρα, αποτελεί παράγοντα ανάπτυξης και κατά συνέπεια, παρέχει θετικά αποτελέσματα στις οικονομικές οντότητες»

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί παράγοντα ανάπτυξης
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των διαδικασιών επηρεάζει το σύνολο των δραστηριοτήτων και των συναλλαγών που διεξάγονται σε μία χώρα, αποτελεί παράγοντα ανάπτυξης και κατά συνέπεια, παρέχει θετικά αποτελέσματα στις οικονομικές οντότητες τονίζει ο Μιχάλης Πόλυγγερ, Πρόεδρος Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών. «Ζωντανό και πρόσφατο είναι το παράδειγμα μικρών χωρών, όπως η Εσθονία, που εκμεταλλευόμενες την ύπαρξη και ορθή λειτουργία των ψηφιακών μέσων, τα χρησιμοποίησαν ως παράγοντα εξέλιξης.

Οι επιχειρηματικές μονάδες και οντότητες λειτουργώντας χωρίς ή με υποβαθμισμένα ψηφιακά μέσα, δεν έχουν τη δυνατότητα να αντέξουν στον ανταγωνισμό και έτσι, οδηγούνται στον μαρασμό και στο κλείσιμο.

Είναι λάθος να θεωρείται ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του φορολογικού μηχανισμού, που σχετίζεται άμεσα με την κοινωνική ζωή, τις συναλλαγές και τις επιχειρηματικές δράσεις, αφορά και επιδρά θετικά μόνο στις μεγάλες οικονομικές μονάδες. Και αυτό, διότι αποδεικνύεται περίτρανα ότι το όφελος είναι πολλαπλάσια επιδραστικό στις μικρές και μεσαίες οντότητες που δεν μπορούν να διαθέσουν και ίδιους πόρους για την οργάνωση τους.

Όμως, ο ψηφιακός μετασχηματισμός στη φορολογία, δεν μπορεί να είναι τόσο αποδοτικός όταν αναγκάζεται να υποστηρίξει πληθώρα πολύπλοκων και άχρηστων νομοθετικών διατάξεων. Για να πετύχει πρέπει να συνοδεύεται με απλοποίηση.

Με λίγα λόγια, είναι άλλο να προσπαθείς ως Πολιτεία να υποστηρίξεις ένα ευέλικτο σύστημα ανθρώπων και συστημάτων με μετρήσιμες απλές διαδικασίες και άλλο να αναγκάζεσαι να δημιουργείς τεράστιους μηχανισμούς για να υποστηρίξεις πολυδαίδαλα νομοθετήματα και δυσνόητες στην ερμηνεία τους διατάξεις» συμπληρώνει. «Αντίστοιχα, λοιπόν, τα οικονομικά τμήματα των μονάδων αλλά και οι επιχειρήσεις εν συνόλω για να αναπτυχθούν καλούνται να χρησιμοποιούν, κάτω από ένα διαφορετικό καθεστώς, τα πιο παραγωγικά στελέχη τους, που κύριο μέλημά τους θα έχουν το σχεδιασμό των πλάνων για την ανάπτυξή τους και όχι τις διεκπεραιωτικές διαδικασίες ενός δυσκίνητου και γραφειοκρατικού μηχανισμού. Μόνο μέσα από αυτούς τους δρόμους και με δεδομένο ότι η ψηφιακή οργάνωση του φορολογικού μηχανισμού συμβάλλει θετικά στην διαμόρφωση καθαρών όρων στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι μπορούμε βάσιμα να ελπίζουμε στην ποιοτική αναβάθμιση των οικονομικών μονάδων και κατ’ επέκταση στην μεγέθυνση της εθνικής οικονομίας Τέλος δεν θα πρέπει να λησμονηθεί ότι και το Κρατικό ταμείο θα ενισχυθεί σημαντικά και με μικρότερο κόστος καθώς από καλύτερη θέση, ευκολότερα και ταχύτερα θα μπορεί, μέσα από απλές ελεγκτικές διαδικασίες, να απαιτεί και να συλλέγει την φορολογητέα ύλη» αναφέρει.

Στάθης Ρούσσος Φοροτεχνικός, Σύμβουλος επιχειρήσεων
«Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια συνεχής ψηφιοποίηση των κρατικών υπηρεσιών και απλοποίηση των διαδικασιών, γεγονός που συμβάλει στην εξοικονόμηση χρόνου»

Το myDATA είναι ο ορισμός του ψηφιακού μετασχηματισμού
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια συνεχής ψηφιοποίηση των κρατικών υπηρεσιών και απλοποίηση των διαδικασιών, γεγονός που συμβάλει στην εξοικονόμηση χρόνου όπως υποστηρίζει ο Στάθης Ρούσσος Φοροτεχνικός, Σύμβουλος επιχειρήσεων. Μέχρι πριν λίγα χρόνια κάθε επιχείρηση για οποιοδήποτε φορολογικό πρόβλημα είχε θα έπρεπε να στείλει κάποιον υπάλληλο της στην αρμόδια ΔΟΥ, αντίθετα τώρα μπορεί να υποβάλει 24 ώρες την ημέρα ηλεκτρονικό αίτημα. Το πιο σημαντικό όμως είναι η μετάβαση που έγινε από τις συγκεντρωτικές καταστάσεις στο myDATA. Όσον αφορά της συγκεντρωτικές καταστάσεις η επιχείρηση υπέβαλε μια φόρα το χρόνο πελάτες και προμηθευτές και απλά προκύπταν κάποιες διαφορές. Τα myDATA που ισχύουν τώρα θα μπορούσαν να θεωρηθούν ο ορισμός του ψηφιακού μετασχηματισμού. Οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν κάθε μέρα όλες τις πωλήσεις και τις αγορές που πραγματοποιούν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να φαίνονται 24 ώρες την ημέρα, 7 μέρες την εβδομάδα όλα τα έσοδα και τα έξοδα των επιχειρήσεων online στο συνοπτικό βιβλίο και να συμπληρώνονται σχεδόν αυτόματα τα περισσότερα φορολογικά έντυπα (δηλώσεις ΦΠΑ, δήλωση Ε3).

Μαρία Σκοτάδη Λογίστρια Α Τάξης και μέλος της ΠΑΕΛΟ
«Η ψηφιοποίηση φέρνει μεγάλες αλλαγές σε όλους τους τομείς της χώρας και φυσικά μεγάλες δυνατότητες και απαιτητικές προκλήσεις»

Η ψηφιοποίηση φέρνει μεγάλες αλλαγές σε όλους τους τομείς της χώρας
Η ψηφιοποίηση φέρνει μεγάλες αλλαγές σε όλους τους τομείς της χώρας και φυσικά μεγάλες δυνατότητες και απαιτητικές προκλήσεις τονίζει η Μαρία Σκοτάδη, Λογίστρια Α Τάξης και μέλος της ΠΑΕΛΟ.

«Ένα από τα μεγαλύτερα κλειδιά σε όλες τις νέες τεχνολογίες είναι το σωστά καταρτισμένο στελεχιακό δυναμικό. Η ανάγκη για αναβάθμιση δεξιοτήτων γίνεται επιτακτική , η εκπαίδευση και η ανάπτυξη μπορούν να βοηθήσουν, αφού οι ταλαντούχοι άνθρωποι μπορούν να οδηγήσουν την ψηφιοποίηση εμπρός μέσω της καινοτομίας και της δημιουργικότητας. Στα οικονομικά τμήματα των επιχειρήσεων, η τεχνολογία θα μετατρέψει το 90% της δουλειάς τους χωρίς να χρειάζονται επιπλέον ανθρώπινη βοήθεια» αναφέρει.

«Από την κατάρτιση του προϋπολογισμού έως τη δημιουργία αναφορών όλες οι δραστηριότητες μπορούν να ψηφιοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Για να κατακτηθεί εκείνο το σημείο τα σημαντικά χαρακτηριστικά των εργαζομένων θα πρέπει περιλαμβάνουν τα εξής:

  • προσανατολισμό προς τον πελάτη,
  • ευελιξία
  • δεξιότητες συνεργασίας
  • -τεχνικές δεξιότητες

Με τα νέα εργαλεία όπως η αναφορά αυτοεξυπηρέτησης, η προγνωστική μοντελοποίηση και οι ψηφιακοί βοηθοί καθιστούν ικανούς τους υπαλλήλους να δίνουν καλύτερες συμβουλές για στρατηγικές παρεμβάσεις.Στην εποχή της ψηφιοποίησης, η ποιότητα των δεδομένων είναι το παν. Η πρόκληση της ποιότητας των δεδομένων διατρέχει όλα τα τμήματα των επιχειρήσεων. Δύσκολα μία εταιρεία θα μπορέσει να κάνει χωρίς έναν Chief Data Officer ή Data Evangelist (κάποιον που είναι παθιασμένος με τη συνεχή βελτίωση των δεδομένων) μέσα στα επόμενα λίγα χρόνια» προσθέτει.

Ηλίας Χατζηγεωργίου Φοροτεχνικός, Αντιπρόεδρος Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α
«Η αστάθεια του φορολογικού συστήματος και η πολυνομία αυτού είναι από τους βασικότερους αποτρεπτικούς παράγοντες προσέλκυσης επενδύσεων από το εξωτερικό, αλλά και από το εσωτερικό της χώρας»

Η καθημερινότητα κρύβει παγίδες και καθυστερήσεις
Εάν κάποιος βλέπει την φορολογική διαδικασία «έξω από τον χορό», μπορεί εύκολα να ισχυριστεί ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει απλοποιήσει τις διαδικασίες και έχει μειώσει τους χρόνους υλοποίησης και εξυπηρέτησης των διαδικασιών μας λέει ο Ηλίας Χατζηγεωργίου, Φοροτεχνικός, Αντιπρόεδρος Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α. «Μπαίνοντας όμως μέσα στον «χορό» διαπιστώνει ότι τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι και ότι η καθημερινότητα κρύβει παγίδες και καθυστερήσεις.

Σαφέστατα έχει γίνει πρόοδος σε σχέση με τα παλαιότερα χρόνια, πρόοδος που ήρθε από την ψηφιοποίηση πολλών διαδικασιών που στην παλαιά τους μορφή απαιτούσαν πολύωρη αναμονή σε ουρές σε ώρες που οι δημόσιες υπηρεσίες λειτουργούσαν. Επίσης θετικό στοιχείο είναι ότι δειλά-δειλά αρκετές υπηρεσίες του δημοσίου έχουν αρχίσει να «μιλούν» μεταξύ τους ψηφιακά, κάτι που στο παρελθόν θεωρούταν ως σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Άραγε πριν λίγα χρόνια ποιος φαντάζονταν ότι θα αντάλλαζε email με δημόσιες υπηρεσίες; Τα χρόνια της πανδημίας το πλαίσιο ψηφιοποίησης μπήκε δυναμικά στις ζωές μας, προσωπικά το θεωρώ μεγάλη «προίκα» αυτής της περιόδου, όμως έχουμε ακόμα να διανύσουμε πολύ δρόμο μέχρι να φτάσουμε να θεωρούμαστε απόλυτα ψηφιακό κράτος» συμπληρώνει. «Το μεγάλο στοίχημα θεωρώ ότι έγκειται και στους χρόνους υλοποίησης των αιτημάτων από τις δημόσιες υπηρεσίες που ακόμα σε πολλές από αυτές δεν επιτυγχάνεται. Όταν επιτευχθεί θα πειστεί και ο τελευταίος οπαδός των παλαιών διαδικασιών. Από την άλλη στο ιδιωτικό πλαίσιο ο ψηφιακός μετασχηματισμός χαρακτηρίζεται από δύο εκφράσεις. MyDATA και ψηφιακή κάρτα εργασίας. Και τα δύο είναι τεράστια έργα, αλλά απαιτούν κάποια βασικά στοιχεία για να πετύχουν τον σκοπό τους και να μην λειτουργήσουν αρνητικά στις επιχειρήσεις. Και τα δύο απαιτούν χρόνο, ξεκάθαρες οδηγίες που ακόμα δεν υπάρχουν, αλλά και σωστό προσανατολισμό ο οποίος να στοχεύει στην εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων και όχι στην δημιουργία ψηφιακής γραφειοκρατίας. Είναι έργα σταθμός, αλλά είναι στα χέρια των αρμοδίων να χρησιμοποιηθούν σωστά και όχι σαν μια κινητή «ατομική βόμβα» προσθέτει. Ακούμε συχνά πώς έχουμε ένα δαιδαλώδες και πολύπλοκο φορολογικό σύστημα, το οποίο δημιουργεί κενά ερμηνειών και αλλάζει διαρκώς. Πολλές φορές η πολυνομία και οι αντικρουόμενες διατάξεις λειτουργούν αποτρεπτικά στην προσέλκυση ξένων επενδυτών. Ένα σταθερό φορολογικό σύστημα που δεν θα αλλάζει κάθε χρόνο μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη της οικονομίας;

Αλεξάνδρα Γεράγγελου Λογίστρια – Φοροτεχνικός, Σύμβουλος επιχειρήσεων
«Από τον Μάρτιο του 2020 και μετά έχει πραγματοποιηθεί ένα ψηφιακό άλμα ειδικά στον κλάδο των υπηρεσιών και πιο συγκεκριμένα σε ότι αφορά τις συναλλαγές μας με το Δημόσιο»

Ασταθές και πολυδαίδαλο το φορολογικό σύστημα
Είναι γεγονός ότι το ασταθές και πολυδαίδαλο φορολογικό σύστημα της Ελλάδας αποτελεί τροχοπέδη τόσο στην ανάπτυξη της εγχώριας οικονομίας όσο και στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων. Δεν είναι λίγες οι εταιρείες που αναζητούν επιχειρηματικές ευκαιρίες εκτός Ελλάδος τονίζει η Αλεξάνδρα Γεράγγελου. «Αυτό που χαρακτηρίζει το φορολογικό μας σύστημα, ιδιαίτερα την τελευταία 10ετία, είναι οι ιδιαίτερα υψηλοί φορολογικοί συντελεστές, φοροεισπρακτικός χαρακτήρας και συνεχείς αλλαγές που κάθε άλλο παρά σταθερότητα και απλοποιημένο περιβάλλον μπορούν να προσφέρουν. Ένα σταθερό φορολογικό σύστημα με την παράλληλη μείωση της φορολογίας και της γραφειοκρατίας αναμφίβολα θα κάνει την χώρα μας ένα πόλο έλξης επενδύσεων και κατ’ επέκταση ανάπτυξη του εγχώριου επιχειρείν και οικονομίας» αναφέρει.

Βασίλης Καμπάνης Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (Π.Ο.Φ.Ε.Ε.)
«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός διευκολύνει και τις επιχειρήσεις αλλά και τους συνάδελφους λογιστές φοροτεχνικούς, στις καθημερινές συναλλαγές τους»

Η ανάπτυξη της οικονομίας απαιτεί ένα σταθερό φορολογικό σύστημα
Τα μέλη της Ομοσπονδίας και οι Λογιστές – Φοροτεχνικοί είναι καθημερινά στην αγορά και στις ανάγκες των επιχειρήσεων. Η ανάπτυξη μιας οικονομίας απαιτεί ένα σταθερό φορολογικό σύστημα που δεν θα τροποποιείται συνεχώς μας λέει ο Βασίλης Καμπάνης.

«Οι επιχειρήσεις παγκοσμίως λειτουργούν με μακροπρόθεσμους προϋπολογισμούς και στοχοθεσίες. Υποχρέωση ενός κράτους είναι να διευκολύνει τις επιχειρήσεις να δημιουργούν επιχειρηματικό πλάνο με στόχο τουλάχιστον 5ετίας. Αυτό προϋποθέτει την ύπαρξη ενός σταθερού φορολογικού, αλλά ταυτόχρονα και ασφαλιστικού συστήματος που θα συμπιέζει ακόμα περισσότερο τη συνολική μη-μισθολογική δαπάνη, πάνω στο οποίο θα υπολογιστούν οι μελλοντικές ενέργειες της επιχείρησης. Βασικός άξονας για την προσέλκυση επενδυτών είναι η φορολογική σταθερότητα. Η επιχειρηματικότητα με «εκπλήξεις» με αποτέλεσμα το επενδυτικό ρίσκο, αποτρέπει τις επενδύσεις στον ελληνικό χώρο» πρισθέτει.

Λάμπρος Μπέλεσης Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογιστών Οικονομολόγων (ΠΑΕΛΟ)
«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του φορολογικού μηχανισμού έχει σαν στόχο την απλοποίηση της εργασίας των οικονομικών τμημάτων των επιχειρήσεων»

Χρειάζεται σταθερό φορολογικό πλαίσιο για προσέλκυση επενδύσεων
Απαιτείται σταθερό φορολογικό πλαίσιο για προσέλκυση επενδύσεων που να ευνοεί το επιχειρείν με στόχο την αύξηση της επιχειρηματικότητας και επομένως την αύξηση των εσόδων και άρα και της φορολογικής βάσης σε διάρκεια 5ετίας μας λέει ο Λάμπρος Μπέλεσης. “Eπίσης χρειάζεται απλοποίηση της πολυπλοκότητας και πάταξη της φοροδιαφυγής με κίνητρα που θα ωφελούν την επιχείρηση και τον πολίτη. Χαρακτηριστικά θα αναφέρουμε ότι το φορολογικά σύστημα των ΗΠΑ βασίζεται σε 6 σελίδες, αντίθετα εμείς ανατρέχουμε σε τόμους.

Παρακάτω αναφέρουμε σημεία που θα πρέπει να προσεχθούν:

  • Σταθερό φορολογικό καθεστώς τουλάχιστον για 5 έτη με σταθερή μείωση των φόρων και διεύρυνση της φορολογικής βάσης
  • Καταγραφή, κωδικοποίηση και απλούστευση της φορολογικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας
  • Έκδοση των αποφάσεων με απλό λιτό και κατανοητό τρόπο
  • Καταπολέμηση της γραφειοκρατίας με εκμετάλλευση της Ψηφιακής Μεταρρύθμισης με χρήση των εφαρμογών της
  • Εξορθολόγησε και στόχευση των φορολογικών ελέγχων
  • Επιβολή προστίμων μόνο για μη συμμόρφωση, αφού προηγουμένως έχει ενημερωθεί η επιχείρηση και έχει δοθεί ένα εύλογο χρονικό περιθώριο για την συμμόρφωση της καθώς και Κατάργηση των αυτοτελών προστίμων.

Να τονίσουμε επίσης ότι το φορολογικό πλαίσιο θα πρέπει να είναι κοινωνικά δίκαιο να έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα και να είναι το εργαλείο οικονομικής ανάπτυξης» συμπληρώνει.

Ένα σταθερό και απλό φορολογικό σύστημα αποφέρει άμεσα δημοσιονομικά έσοδα
Έχουν γίνει πολλές αναφορές για την αναγκαιότητα σταθερότητας και απλοποίησης του φορολογικού συστήματος και της ισχύος της νομοθεσίας, μεταξύ των οποίων και εκείνες του Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών – ως φορέα του Κλάδου αλλά και ως συμβούλου της Πολιτείας – διότι το συγκεκριμένο πρόβλημα της αστάθειας του αποτελεί διαχρονικά εμπόδιο για την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας, τη δημιουργία κλίματος ασφάλειας για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις και αποτρέπει την προσέλκυση επενδύσεων τονίζει ο Μιχάλης Πόλυγγερ.

«Είναι δεδομένο ότι ένα σταθερό και απλό φορολογικό σύστημα αποφέρει – εκτός των άλλων – άμεσα δημοσιονομικά κρατικά έσοδα και δημιουργεί κίνητρα για αύξηση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, που με τη σειρά της επιδρά με θετικά αποτελέσματα στη μείωση της ανεργίας. Καθόλου δεν είναι τυχαία τα αποτελέσματα που προέρχονται εξαιτίας της ύπαρξης σταθερών κανόνων που σχετίζονται με τη φορολογία, σε ευημερούσες οικονομίες ανά τον κόσμο, όπως π.χ. στις ΗΠΑ, κ.λπ. Η θέσπιση τέτοιων κανόνων πρέπει να προκύπτει από την κοινή βούληση, αφενός της Πολιτείας-κράτους και αφετέρου των συντελεστών της οικονομικής ζωής, δηλαδή των οικονομικών μονάδων, αλλά και των επιστημόνων επαγγελματιών του χώρου» αναφέρει.

«Τέτοιοι κανόνες που συχνά έχουν αναφερθεί σε συζητήσεις, συνέδρια, ημερίδες, μεταξύ όλων των συντελεστών της οικονομικής ζωής του τόπου, είναι η αναμόρφωση των φορολογικών διαδικασιών με στόχο την απλοποίησή τους και τη μείωση του πλήθους τους, η πλήρης μηχανογράφηση των συναλλαγών, τέτοια ώστε να μην μετατρέπεται η φυσική σε ηλεκτρονική γραφειοκρατία, ο ξεκάθαρος υπολογισμός του τρόπου φορολόγησης των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, ανεξάρτητα από το νομικό ένδυμα και μορφή υπό την οποία αυτές ασκούνται, η ελαχιστοποίηση των προστίμων, έτσι ώστε αυτά να εκπαιδεύουν αντί να προτρέπουν σε αποφυγή και απόκρυψη φορολογητέας ύλης, κ.ά. Με τις προαναφερόμενες «λογικές» και τη συναίνεση όλων των εμπλεκόμενων μερών θεωρώ ότι, πράγματι, οι αλλαγές αυτές – εφόσον συμβούν και διατηρηθούν – θα αποτελέσουν έναν μόνιμο μοχλό διαρκούς ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας» συμπληρώνει.

Το σταθερό φορολογικό σύστημα προϋπόθεση για την ανάπτυξη της οικονομίας
Για να υπάρξει ανάπτυξη της οικονομίας μια απαραίτητη και βασική προϋπόθεση είναι η ύπαρξη ενός σταθερού φορολογικού συστήματος αναφέρει ο Στάθης Ρούσσος. «Είναι αυτονόητο ότι ο κάθε επιχειρηματίας θα πρέπει να γνωρίζει τις φορολογικές υποχρεώσεις που θα έχει ανάλογα με τα κέρδη του την κάθε χρόνια και να μην μεταβάλλονται οι φορολογικοί συντελεστές κάθε έτος. Ένα σταθερό φορολογικό σύστημα,σ ε συνδυασμό βέβαια με χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές, θα έχει ως αποτέλεσμα τόσο το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών όσο και την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων. Ένας από τους χειρότερους φόβους για έναν επενδυτή είναι το αίσθημα αβεβαιότητας. Είναι αυτονόητο ότι εφόσον οι επενδυτές μπορούν να προβλέψουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις και είναι ικανοποιημένοι με το σταθερό φορολογικό σύστημα και ιδρύουν νέες εταιρίες και επεκτείνοντας τις ήδη υπάρχουσες, θα υπάρξει παραγωγή πλούτου, αύξηση ΑΕΠ, νέες θέσεις εργασίας και γενικότερα θα υπάρξει ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας που εφαρμόζει το σταθερό φορολογικό σύστημα» τονίζει.

Υποκειμενικό αν η κατανομή της φορολογικής νομοθεσίας είναι «δίκαιη»
Όταν τεθεί το ερώτημα εάν η κατανομή της φορολογικής νομοθεσίας είναι «δίκαιη» ή αν θα πρέπει να παραμείνει σταθερή αξίζει να σημειωθεί ότι κεντρικό ρόλο στο θέμα παίζουν οι υποκειμενικές αξιολογικές κριτικές μας λέει η Μαρία Σκοτάδη. «Εάν λοιπόν επιθυμεί κάποιος να συνδυάσει τη διανεμητική δικαιοσύνη και την ανάπτυξη, υπάρχουν πολλά που πρέπει να ειπωθούν για ουδέτερες ως προς τα έσοδα αλλαγές στο φορολογικό σύστημα σε συνδυασμό με μόνιμες πρόσθετες επενδύσεις, κάτι που η ΕΕ σκοπεύει, ώστε να εξαλείψει πρωτίστως τον αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ των κρατών μελών. Έτσι θα μπορούσε μελλοντικά να εξασφαλιστεί ένα σταθερότερο φορολογικό σύστημα» τονίζει.

Η αστάθεια του φορολογικού συστήματος και η πολυνομία λειτουργούν αποτρεπτικά
Σαφέστατα ναι, ένα σταθερό φορολογικό σύστημα μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη της Ελληνικής οικονομίας αναφέρει ο Ηλίας Χατζηγεωργίου. «Η αστάθεια του φορολογικού συστήματος και η πολυνομία αυτού είναι από τους βασικότερους αποτρεπτικούς παράγοντες προσέλκυσης επενδύσεων από το εξωτερικό, αλλά και από το εσωτερικό της χώρας. Δυστυχώς σαν χώρα είμαστε κάθε χρόνο από τις πρωταθλήτριες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε αριθμό νόμων που αφορούν το φορολογικό σύστημα, ενώ αν προσθέσουμε σε αυτό και τις εγκυκλίους που εκδίδονται κάθε χρόνο τότε κατακτούμε με μεγάλη διαφορά από τη δεύτερη χώρα το χρυσό μετάλλιο» τονίζει. «Αξίζει να σημειωθεί ότι σε συζητήσεις που κάνουμε με υποψήφιους επενδυτές από το εξωτερικό, μας αναφέρουν ότι είναι δύσκολο να κατανοήσουν το φορολογικό μας σύστημα και τους δημιουργεί ανασφάλεια το γεγονός ότι πολλές φορές αλλάζει η φορολογική πολιτική της χώρας μαζί με κάθε νέα κυβέρνηση. Στα θετικά στοιχεία που αναφέρεουν συγκαταλέγεται η μείωση των συντελεστών φορολογίας νομικών προσώπων, που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια, αλλά και αντίστοιχα η μείωση του συντελεστή φορολογίας των εταιρικών μερισμάτων» προσθέτει.