Η πανδημία λειτούργησε καταλυτικά στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας. Οι καταναλωτές λόγω των περιοριστικών μέτρων έχασαν την επαφή τους με το φυσικό κατάστημα και στράφηκαν προς τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Ακόμη και στις περιπτώσεις που τα φυσικά καταστήματα εξακολούθησαν να είναι ανοιχτά αρκετοί καταναλωτές προτίμησαν να κάνουν τις αγορές τους ηλεκτρονικά για λόγους ασφαλείας. Οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης στον κύκλο εργασιών ηλεκτρονικού εμπορίου της Ευρώπης εντοπίστηκαν στην Ελλάδα (77%), το 2020. Αυτό προκύπτει από τα συμπεράσματα της ευρωπαϊκής έκθεσης ηλεκτρονικού εμπορίου για το 2021 που δημοσίευσαν από κοινού ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, ο E-commerce Europe και το EuroCommerce.
Όπως αναφέρει η έρευνα το 2020, το συνολικό ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε σε 757 δισεκατομμύρια ευρώ, αύξηση 10%, από 690 δισεκατομμύρια ευρώ το 2019. Το 2020 ήταν μια ιδιαίτερη χρονιά, που σημαδεύτηκε από την πανδημία COVID-19 και τον συνακόλουθο σημαντικό ρόλο του ηλεκτρονικού εμπορίου τόσο για την κοινωνία όσο και για την οικονομία. Αυτό αντικατοπτρίζεται επίσης στα στοιχεία για την ανάπτυξη, τα οποία παρέμειναν σημαντικά (10%), αλλά μειώθηκαν ελαφρώς σε σύγκριση με το 2019 (14%). Ο COVID-19 έδωσε σημαντική ώθηση στις πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά η απότομη πτώση των διαδικτυακών πωλήσεων στον τομέα του τουρισμού και των υπηρεσιών (εκδηλώσεις, εισιτήρια κ.λπ.) συνέβαλε στην συγκράτηση της συνολικής ανάπτυξης.
Η πανδημία είχε τεράστιο αντίκτυπο στις εξελίξεις στον τομέα του λιανικού εμπορίου. Το lockdown επιτάχυνε την υπάρχουσα τάση προς την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση των καταστημάτων. Οι επενδύσεις των επιχειρήσεων στα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων, οι οποίες είχαν αρχικά προγραμματιστεί για αρκετά χρόνια, πραγματοποιήθηκαν μέσα σε λίγους μήνες. Το ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν σανίδα σωτηρίας για τους καταναλωτές, καθώς περιορισμοί, όπως το αναγκαστικό κλείσιμο καταστημάτων, τους εμπόδισαν να αγοράσουν ό,τι χρειάζονταν στα καταστήματα. Ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν έχει αντισταθμίσει πλήρως τις απώλειες που υπέστησαν πολλές ΜΜΕ με φυσικά καταστήματα, έχει απορροφήσει μεγάλο μέρος του οικονομικού σοκ.
Ωστόσο, απαιτούνται περαιτέρω εργασίες για να διασφαλιστεί ότι ο ευρύτερος τομέας του λιανικού εμπορίου μπορεί να επωφεληθεί βέλτιστα από τις λύσεις που προσφέρει ο ψηφιακός μετασχηματισμός.
Όπως αναφέρεται στην 5η εξαμηνιαία έρευνα καταγραφής των online καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο (ηλεκτρονικό εμπόριο B-C), που ολοκλήρωσε Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το ΣΕΛΠΕ η ωριμότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου καταγράφεται από το γεγονός της διατήρησης της αύξησης των online αγορών και σε περιόδους που λειτούργησαν κανονικά τα φυσικά καταστήματα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας στην οποία επιστημονικός υπεύθυνος ήταν ο κ. Γεώργιος Δουκίδης, το 50% των χρηστών διαδικτύου προέβη σε κάποια αγορά μέσω διαδικτύου το τελευταίο 15ήμερο, ποσοστό ίδιο με τον Ιούνιο 2021, και ναι μεν χαμηλότερο από την μέτρηση του Δεκεμβρίου (61%), αλλά διπλάσιο σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2019 (26%). Με αναγωγή, αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον 6 στους 10 χρήστες του διαδικτύου χαρακτηρίζονται πλέον online αγοραστές. Τα σημαντικά αυτά ποσοστά είναι ακόμη μακριά από τα αντίστοιχα των ώριμων αγορών της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης όπου 8 στους 10 πολίτες πλέον κάνουν αγορές διαδικτυακά. Σε τι βαθμό όμως επηρέασε η πανδημία την εξέλιξη του e-commerce και ποια είναι τα νέα δεδομένα που διαμόρφωσε;
Σημαντικές αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων
Στην πρόσφατη εξαμηνιαία έρευνα για το ηλεκτρονικό εμπόριο που τρέχουμε στο Εργαστήριο ELTRUN με το ΣΕΛΠΕ καταγράφουμε τις σημαντικές αλλαγές που έγιναν στις online αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων λόγω της Πανδημίας όπως τονίζει στο Finance Pro o κύριος Γεώργιος Δουκίδης Καθηγητής Ηλεκτρονικού Επιχειρείν, Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN), Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, Σχολή Διοίκησης Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. «Συγκεκριμένα 1 στους 2 χρήστες του Διαδικτύου έκαναν online αγορά τις τελευταίες 15 ημέρες, που με αναγωγή, αυτό σημαίνει ότι το 2021 φτάσαμε σε ρεκόρ αριθμό online αγοραστών με περίπου 6,5 εκ. πολίτες να έχουν κάνει ρεκόρ online αγορών (σε φυσικά και ψηφιακά προϊόντα) γύρω στα € 13-14 δις με αύξηση κοντά στο 20% σε σχέση με το 2020. Βέβαια είμαστε ακόμη μακριά από τους Ευρωπαϊκούς ρυθμούς και αξία αγορών όπου φαίνεται ότι η συνολική αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου B2C θα φτάσει τα € 800 δις, ενώ στις ώριμες Ευρωπαϊκές χώρες οι online αγοραστές φτάνουν στο 90% των χρηστών του Διαδικτύου» προσθέτει. «Εκεί που ακόμη είμαστε στα αρχικά στάδια είναι η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου B2B, όπου θα πρέπει να επικεντρωθεί η προσπάθεια της κυβέρνησης με εξειδικευμένα προγράμματα αλλά και με σταδιακή επιβολή των ψηφιακών συναλλαγών για τις επιχειρήσεις. Ευχάριστη έκπληξη εδώ είναι το δημόσιο όπου ήδη προωθεί την σταδιακή υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση – από τις κύριες προϋποθέσεις στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου B2B – για τις χιλιάδες εταιρίες προμηθευτές του δημοσίου, αλλά και την αξιοποίηση των ηλεκτρονικών δημοπρασιών όπου το 2021 οργανώθηκαν 87 πλειοδοτικές δημοπρασίες παραχώρησης απλής χρήσης αιγιαλού με αύξηση κατά 32% του προϋπολογισθέντος τιμήματος» επισημαίνει.
Η πανδημία επιτάχυνε σημαντικά την εξέλιξη του e-commerce
Ο COVID-19 έχει επιταχύνει σημαντικά την εξέλιξη του e-commerce στην Ελλάδα που ήδη την τελευταία δεκαετία παρουσίαζε μεγάλη ανάπτυξη σε πολλούς κλάδους της οικονομίας μας λέει ο κύριος Κωνσταντίνος Ακρίβος CFO e-food.
«Ως πρωτοπόροι στον κλάδο, ποντάραμε πρώτοι στις last mile παραδόσεις, εμπλουτίσαμε τις υπηρεσίες μας με νέες κατηγορίες πέραν του έτοιμου φαγητού και προσαρμοστήκαμε στις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες του χρήστη προσφέροντας του μία ολοκληρωμένη εμπειρία, επιπλέον κανάλια επικοινωνίας και λύσεις για την αύξηση του πελατολογίου των συνεργαζόμενων καταστημάτων και κυρίως επιπλέον θέσεις εργασίας για διανομείς προκειμένου να διασφαλίζεται η βέλτιστη εμπειρία των παραδόσεων. Από το φαγητό και τον καφέ, μέχρι τα καθημερινά απαραίτητα από μανάβικα, ιχθυοπωλεία, κρεοπωλεία, ζαχαροπλαστεία, κάβες, bar και φούρνους, όλα είναι delivered by efood.
Το efood market, που παραδίδεται αποκλειστικά από τους διανομείς του efood, αποτελεί την πιο γρήγορη υπηρεσία delivery καθώς με τη συνεχή στελέχωση του στόλου και την ανάπτυξη του δικτύου των hubs, ο χρόνος παράδοσης όλων των efood market παραγγελιών πραγματοποιείται σε μόλις 15 λεπτά» τονίζει.
Εντυπωσιακή αύξηση μεγεθών
Πριν δύο χρόνια, η πανδημία και τα lockdowns έστρεψαν τους καταναλωτές στο ηλεκτρονικό εμπόριο, για αυτό και είδαμε μια εντυπωσιακή άνοδο των μεγεθών μας Κώστας Κοντογιάννης, CFO Skroutz Α.Ε τονίζει ο κύριος Κώστας Κοντογιάννης, CFO Skroutz Α.Ε. «Ακόμα και στα περσινά αποτελέσματα όμως, φαίνεται ότι η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου και συγκεκριμένα των πωλήσεων στο Skroutz.gr συνεχίζεται με σταθερούς ρυθμούς, παρόλη τη σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα. Κάτι που αποδεικνύει ότι διανύουμε μία περίοδο βιώσιμης ανάπτυξης η οποία αναμένεται να συνεχιστεί και στο υπόλοιπο της φετινής χρονιάς» προσθέτει.
Οι ελληνικές εταιρείες δείχνουν μεγάλη προσαρμοστικότητα
Τα αλλεπάλληλα lockdown, η τηλεργασία και η αποφυγή συνωστισμού οδήγησαν πολλές επιχειρήσεις με εμπορική δραστηριότητα στο φυσικό κόσμο, στη λύση του e-commerce, ως η μοναδική λύση που θα αποκαταστήσει την οικονομία, τουλάχιστον στον κλάδο του εμπορίου μας λέει ο κύριος Θανάσης Μάστορας, Γενικός Διευθυντής Synectics.
Οι ελληνικές εταιρείες δείχνουν μεγάλη προσαρμοστικότητα και αναγνωρίζουν πλέον όλοι την ανάγκη για e-commerce, επενδύοντας σε αυτόν το τομέα. Το e-commerce βασίζεται στη διασύνδεση συστημάτων με εμπορικές εφαρμογές ERP για να λειτουργήσει σωστά και αποδοτικά, γεγονός το οποίο αποτελεί και το μεγαλύτερο challenge που έχει να αντιμετωπίσει ο τομέας του ηλεκτρονικού εμπορίου» τονίζει.
«Πολλές από αυτές τις αλλαγές θα παραμείνουν κυρίαρχες τάσεις και τα επόμενα χρόνια. Οι επιχειρήσεις ανακάλυψαν νέες ανάγκες πελατών, την ανάγκη για πιο ευέλικτες αλυσίδες εφοδιασμού, την ανάγκη για ταχύτερες αποφάσεις, την ανάγκη για εξωστρέφεια, την ανάγκη για ψηφιακό μετασχηματισμό. Όλα αυτά απαιτούν ένα νέο πρότυπο ηγεσίας, αυτό του ηγέτη που προσαρμόζεται –του master of change» σημειώνει.
Το 2020 σηματοδότησε σημαντικές εξελίξεις
Η πανδημία και κατά συνέπεια τα μέτρα για την αντιμετώπισή της, όπως τα κλειστά φυσικά καταστήματα, έστρεψαν τους καταναλωτές στο ηλεκτρονικό εμπόριο δηλώνει στο Finance Pro o κύριος Μιχάλης Παπαδάκης, Head of Operations BestPrice.gr. «Μάλιστα, πολλοί καταναλωτές αγοράσαν για πρώτη φορά ηλεκτρονικά, αρκετοί εξ αυτών από μεγαλύτερες ηλικίες» συμπληρώνει.
«Το 2020 θα λέγαμε ότι είναι η χρονιά που σηματοδότησε σημαντικές εξελίξεις και έφερε αρκετές ανακατατάξεις στον κλάδο του last mile. Σήμερα οι επιλογές παράδοσης είναι περισσότερες και κάποιες καινοτόμες για τα ελληνικά δεδομένα, όπως η παράδοση μέσω lockers.
Αντίστοιχα με τους καταναλωτές, πολλοί retailers αποφάσισαν να επενδύσουν στην ψηφιακή τους παρουσία, είτε δημιουργώντας για πρώτη φορά ηλεκτρονικό κατάστημα είτε ενισχύοντας την προβολή τους στο online περιβάλλον» προσθέτει.
Το εμπόριο αποτελεί “ζωντανό” κομμάτι του κοινωνικού ιστού
Το εμπόριο αποτελεί “ζωντανό” κομμάτι του κοινωνικού ιστού. Διαμορφώνεται, εξελίσσεται και προσαρμόζεται ανάλογα με τις υπάρχουσες συνθήκες και το περιβάλλον στο οποίο λαμβάνει χώρα υποστηρίζει ο κύριος Κωστής Παπαδόπουλος CEO της Lighthouse.
«Δεδομένης της αλληλεξάρτησης εμπορίου και κοινωνικών εξελίξεων είναι φυσικό η πανδημία του COVID-19 να επηρέασε και τις σχετικές συνθήκες. Ο περιορισμός των κοινωνικών επαφών, η αναστολή λειτουργίας πολλών καταστημάτων και επιχειρήσεων καθώς και ο κατ’οίκον περιορισμός των καταναλωτών οδήγησαν σε ραγδαίες μεταβολές. Κατά συνέπεια, το ηλεκτρονικό εμπόριο γνώρισε άνθηση κατά τους μήνες από τον Μάρτιο 2021 έως και σήμερα. Παρατηρήθηκε αύξηση του μέσου όρου της ηλικίας των καταναλωτών, που στρέφονται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, κάτι που αποτελεί από τα βασικά στοιχήματα, που κέρδισε το e-commerce. Σύμφωνα με έρευνες δεδομένων της αγοράς, οι καταναλωτές στρέφονται πλέον σε αυτό, για να καλύψουν ανάγκες που μέχρι πρότινος αποτελούσαν «αποκλειστικότητα» των φυσικών καταστημάτων: προληπτικές αγορές για την υγεία, αγορές για το νοικοκυριό, αγορές των απαραιτήτων αλλά και «δευτερεύουσας ανάγκης» αγαθών» τονίζει.
Καταλυτική η επίδραση της πανδημίας στο e-commerce
Η πανδημία Covid-19 αποτέλεσε καταλύτη, ο οποίος επιτάχυνε της διείσδυση του e-commerce στην αγορά δηλώνει στο Finance Pro ο κύριος Αλέξανδρος Ρούστας Γενικός Διευθυντής you.gr . Ας μην ξεχνάμε ότι για μήνες το εμπόριο λειτουργούσε αποκλειστικά και μόνο μέσα από το ηλεκτρονικό κανάλι, επομένως τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι καταναλωτές ήταν «υποχρεωμένοι» να εξοικειωθούν με τα ηλεκτρονικά μέσα για να λειτουργήσουν και να εξυπηρετηθούν αντίστοιχα.
Επιστρέφοντας στην «κανονικότητα», και μετά την επαναλειτουργία των φυσικών καταστημάτων, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις εμπορευμάτων φαίνεται να ισορροπούν πλέον σε διπλάσια επίπεδα από την προ covid εποχή.
Πιο συγκεκριμένα φαίνεται να αποτελούν περίπου το 12% των συνολικών πωλήσεων της λιανικής σε σχέση με ~6% που ήταν πριν την πανδημία τονίζει».
Το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε για να μείνει
Το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε για να μείνει και άλλαξε δραστικά τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση σε προϊόντα και αγοραστική εμπειρία τονίζει η κυρία Ζέτα Χειμωνίδου Αντιπρόεδρος Μάρκετινγκ, Στρατηγικής και Υπεύθυνη Ηλεκτρονικού Εμπορίου ΑΒ Βασιλόπουλος. «Ένα κανάλι, το οποίο λόγω συνθηκών, «έτρεξε» με υψηλό ρυθμό ανάπτυξης. Σε αυτό το πλαίσιο, εμείς είδαμε τις παραγγελίες μας να εκτοξεύονται, δημιουργώντας την ανάγκη να καλύψουμε άμεσα και σωστά την απότομη αύξηση της ζήτησης και να εξυπηρετήσουμε υφιστάμενους αλλά και νέους πελάτες. Το ζητούμενο, πλέον, ήταν και είναι: ταχύτητα, ποιότητα και εμπιστοσύνη!» προσθέτει. «Σε αυτήν την κατεύθυνση, λοιπόν, επενδύσαμε σημαντικά κεφάλαια σε καινοτόμες υπηρεσίες και εξοπλισμό. Ενισχύσαμε το ΑΒ Εshop και δημιουργήσαμε νέες δυνατότητες για την παράδοση των online παραγγελιών. Αυξήσαμε τα καταστήματα που τις εξυπηρετούν σε όλη την Ελλάδα, προσφέραμε παραλαβή από τα φυσικά καταστήματα, ξεκινήσαμε νέες συνεργασίες για γρήγορες αυθημερόν παραδόσεις, ενώ επιταχύναμε -με μια επένδυση άνω των 10 εκατ. ευρώ- τη δημιουργία του AB Home Shop Center, του πρώτου υπερσύγχρονου κέντρου διανομής που εξυπηρετεί αποκλειστικά τις ηλεκτρονικές παραγγελίες για την Αττική» σημειώνει.
Η πανδημία λοιπόν επιτάχυνε τις διαδικασίες στο ηλεκτρονικό εμπόριο καθώς οι ελληνικές επιχειρήσεις επενδύουν όλο και περισσότερο στο ψηφιακό μετασχηματισμό τους. Πως διαμορφώνεται ωστόσο η επόμενη μέρα στο ηλεκτρονικό εμπόριο;
Το μέλλον είναι προς τη κατεύθυνση του πολυκαναλικού εμπορίου
Τουλάχιστον 15.000 ελληνικές επιχειρήσεις έχουν πλέον οργανωμένο κανάλι ψηφιακών πωλήσεων, μάλιστα το 2021 είχαμε και τη θετική εξέλιξη ότι λίγες δεκάδες ηλεκτρονικά καταστήματα να έχουν σημαντικές online πωλήσεις πάνω από τα € 10 εκ, τονίζει ο κ. Δουκίδης. Οι αυξήσεις ωστόσο στις online πωλήσεις «απαιτούν οργανωμένες ψηφιακές καμπάνιες που είναι ιδιαίτερα απαιτητικές από πλευράς πόρων για τα μικρά ηλεκτρονικά καταστήματα. Ευτυχώς που πλέον υπάρχουν εξειδικευμένοι πάροχοι τεχνολογιών/υπηρεσιών που μπορεί να υποστηρίξουν λιανεμπορικές εταιρίες σε όλες τις γεωγραφικές περιφέρειες. Ένα άλλο σοβαρό πρόβλημα είναι τα υψηλά κόστη εξυπηρέτησης και μεταφοράς προϊόντων, ιδιαίτερα στα τρόφιμα και γενικά στα προϊόντα που απαιτείται άμεση εξυπηρέτηση» προσθέτει. «Αυξήθηκε επίσης η σημασία των ηλεκτρονικών αγορών στο κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου είτε στην καθολική σύγκριση/εύρεση τιμών/προϊόντων ή στην διαχείριση των online παραγγελιών για μικρά καταστήματα.
Το 2021 καταγράφηκαν σημαντικές επενδύσεις/εξαγορές στην νέα τάση του quick-commerce αλλά και στο κλάδο των logistics για άμεση και ποιοτική παράδοση των προϊόντων. Όλα τα παραπάνω υποδεικνύουν την αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου που αναμένει η αγορά να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια. Βέβαια να μη ξεχνάμε ότι εφ όσον αυξηθεί η συνολική αγορά πιθανόν να δούμε παγκόσμιου μεγέθους ηλεκτρονικά καταστήματα να επενδύουν τοπικά σε υποδομές αποθήκευσης και εξυπηρέτησης των καταναλωτών.
Το μέλλον είναι σίγουρα προς τη κατεύθυνση του πολυκαναλικού εμπορίου, όπου η τεχνολογία αξιοποιείται κυρίως στην διερεύνηση/επιλογής της αγοράς/προϊόντος αλλά και εντός του φυσικού καταστήματος για την αναβάθμιση της αγοραστικής εμπειρίας των καταναλωτών. Η διάκριση μεταξύ του φυσικού και ψηφιακού καναλιού στο μέλλον θα είναι δυσδιάκριτες» μας λέει.
Η πανδημία λειτουργεί ως επιταχυντής για την ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων
Είναι ξεκάθαρο πως η πανδημία του COVID-19 λειτουργεί ως επιταχυντής για την ψηφιοποίηση των ελληνικών επιχειρήσεων – όπως άλλωστε συμβαίνει και στον υπόλοιπο κόσμο τονίζει ο κ. Ακρίβος. «To efood, διατηρώντας στο DNA του την καινοτομία επιμένει να εστιάζει σε νέες τεχνολογίες και στο ανθρώπινο του δυναμικό. Μέσα σε αυτή τη συνθήκη η συνεχής εκπαίδευση του προσωπικού αναδεικνύεται ως η πιο αποτελεσματική πρακτική για την εφαρμογή οπουδήποτε σχεδίου ψηφιακού μετασχηματισμού. Οι οργανισμοί χρειάζεται να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες και εργαλεία όπως cloud, συστήματα CRM, data analytics, artificial intelligence και αυτοματισμούς με στόχο την απλοποίηση της καθημερινότητας και τη μείωση του χρόνου κάθε διαδικασίας, ώστε οι εργαζόμενοι να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο σε δραστηριότητες που προσθέτουν αξία» σημειώνει.
Σε ό,τι αφορά την επόμενη μέρα «δεν μπορεί να μπορεί παρά να είναι ένα υβριδικό μοντέλο, “παραδοσιακού” και ηλεκτρονικού εμπορίου, μιας η δυνατότητα της εκ του σύνεγγυς εμπειρίας δεν μπορεί να αντικατασταθεί ολοκληρωτικά – τουλάχιστον όχι με την σημερινή τεχνολογία. Όσοι οργανισμοί μπορέσουν να ισορροπήσουν σε αυτό το νέο πολυκαταναλικό τοπίο και επενδύσουν πόρους στην τεχνολογία και στο ανθρώπινο δυναμικό τους θα έχουν ένα ξεκάθαρο πλεονέκτημα» προσθέτει.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μια συνεχής διαδικασία
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μια συνεχής διαδικασία που είναι αναγκαία και δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης. Φυσικά απαιτεί υποδομές –εκπαίδευση, αλλά το σημαντικότερο από όλα απαιτεί αλλαγή κουλτούρας και νοοτροπία προσαρμογής τονίζει ο κ. Μάστορας. «Είναι πλέον σαφές ότι δεν υπάρχει ηγεσία χωρίς ηγετική θέση στην τεχνολογία. Η πρόσφατη ταχεία ψηφιακή επιτάχυνση έχει θέσει την τεχνολογία ως βασική προϋπόθεση και αυτό αφορά οριζόντια σχεδόν όλους τους κλάδους της οικονομίας.
Οι νέοι ηγέτες επιχειρήσεων δεν περιμένουν τη νέα κανονικότητα, τη δημιουργούν οι ίδιοι. Οι μεγάλες αλλαγές σήμερα απαιτούν τολμηρή ηγεσία και προτεραιότητα στην τεχνολογία. Και αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με την αντιμετώπιση των ζητημάτων που επέφερε η πανδημία, αλλά τη δημιουργία ενός νέου οράματος για το μέλλον. Στο μέλλον αυτό, οι εταιρείες πρέπει να είναι έτοιμες να μην μετρούν την επιτυχία τους σε αυστηρά οικονομικά πλαίσια. Είναι ευκαιρία να φτιάξουμε έναν κόσμο καλύτερο από ότι πριν την πανδημία» σημειώνει.
Είμαστε ακόμη πίσω σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη
«Βασικό στοίχημα της περιόδου ήταν να ανταποκριθούν οι retailers σε αυτές τις προκλήσεις και να αφήσουν θετική εμπειρία σε καταναλωτικό κοινό που ήρθε πρώτη φορά σε επαφή με το Ηλεκτρονικό Εμπόριο τονίζει ο κ. Παπαδάκης. «Τα metrics εν μέρη επιβεβαιώνουν αυτή την προσπάθεια, καθώς φαίνεται ότι μια μεγάλη μερίδα χρηστών που γνώρισαν το ελληνικό e-commerce μέσα στην πανδημία, συνέχισαν τις αγορές τους ηλεκτρονικά ακόμα και μετά το πέρας των εκτεταμένων lockdowns.
Ωστόσο, αν και η υιοθέτηση του ηλεκτρονικού εμπορίου αυξήθηκε κατακόρυφα εν μέσω πανδημίας, είμαστε ακόμη πίσω σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Συνεπώς, αναμένουμε ακόμη περισσότερες επενδύσεις στον κλάδο τα επόμενα χρόνια, με τους retailers να εστιάζουν περισσότερο στο ψηφιακό κανάλι και τις υποδομές (shipping, payments κτλ) ολοένα να βελτιώνονται» σημειώνει.
Το e-commerce είναι μια τάση που ήρθε για να μείνει
Η κατακόρυφη αύξηση των online αγορών και του e-commerce βρήκε απροετοίμαστες τις περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις, καταστήματα και τις εταιρίες μεταφορών υποστηρίζει ο κ. Παπαδόπουλος. «Δημιουργήθηκαν προβλήματα με το προσωπικό, με την διαθεσιμότητα των προϊόντων, με την επικαιροποίηση των παραγγελιών και φυσικά με τις παραδόσεις. Με την πάροδο του χρόνου, η πλειοψηφία ανασυντάχθηκε ώστε να λειτουργεί αποτελεσματικά, γρήγορα και να θέσει νέες, σταθερές βάσεις, ανταποκρινόμενη στις ολοένα και αυξανόμενες προκλήσεις του e-commerce.
Οι επιχειρήσεις και τα καταστήματα έχουν αντιληφθεί ότι πρέπει να αξιοποιήσουν σωστά τις συνθήκες και να οικοδομήσουν εμπιστοσύνη με τους πελάτες, με στόχο την επανάληψη των αγορών τους. Τα μηνύματα από διάφορες έρευνες είναι θετικά για τον κλάδο, καθώς οι περισσότεροι καταναλωτές δηλώνουν, ότι θα συνεχίσουν να αγοράζουν online. Αυτό αποτελεί μία ιδιαίτερα αισιόδοξη προοπτική για το e-commerce και μία ευκαιρία για ανάπτυξη και εξέλιξή του. Κατά τα φαινόμενα το e-commerce είναι μια τάση που ήρθε για να μείνει. Νικητές θα αναδειχθούν αυτοί που θα ακούσουν προσεκτικότερα και θα καταφέρουν να καλύψουν την ανάγκη του καταναλωτή» προσθέτει.
Συνδυασμοί φυσικών και ηλεκτρονικών σημείων επαφής
Το μέλλον του εμπορίου επιφυλάσσει επικοινωνία των επιχειρήσεων λιανικής με τον καταναλωτή μέσα από συνδυασμούς φυσικών και ηλεκτρονικών σημείων επαφής (touchpoints) τονίζει ο κ. Ρούστας. «Είναι μάλιστα πολύ ενδιαφέρουσα και η ψηφιοποίηση των ίδιων των φυσικών καταστημάτων μέσα από διάφορες λύσεις (καταστήματα χωρίς ταμεία, ειδοποιήσεις στα κινητά των καταναλωτών κατά την περιήγησή τους στα καταστήματα κ.λ.π)» σημειώνει.
Το μέλλον στο λιανικό εμπόριο έχει αδιαμφισβήτητα ισχυρή ψηφιακή διάσταση
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός ήδη, απορροφά ένα σημαντικό κομμάτι των επενδύσεων τόσο για την υποστήριξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, όσο και των υποστηρικτικών δραστηριοτήτων, με στόχο την καλύτερη εμπειρία για τον πελάτη, αλλά και την βελτίωση της παραγωγικότητας τονίζει η κα Χειμωνίδου.
«Στο μέλλον θα δούμε πιο έντονα τη συνύπαρξη φυσικού και ηλεκτρονικού καταστήματος. Στην ΑΒ Βασιλόπουλος, επενδύουμε προς αυτήν την κατεύθυνση μέσα από τις ψηφιακές υπηρεσίες εντός του δικτύου καταστημάτων μας, το σχήμα πιστότητας AB Plus, και φυσικά, μέσα από τη διαδραστική επικοινωνία και την προσωπική σχέση που αναπτύσσουμε με τους πελάτες μας.
Το μέλλον στο λιανικό εμπόριο έχει αδιαμφισβήτητα ισχυρή ψηφιακή διάσταση, τόσο μέσα από τις ηλεκτρονικές αγορές όσο και από μία άμεση, ασφαλή και προσωποποιημένη εξυπηρέτηση. Γι’ αυτό και επενδύουμε σε τεχνολογίες αιχμής με στόχο να γίνουμε ακόμα πιο ανταγωνιστικοί, αλλά και να προσφέρουμε μία σωστή omnichannel εμπειρία στους πελάτες μας» προσθέτει.