Οι επικεφαλής των οικονομικών διευθύνσεων θεωρούν πως η ηλεκτρονική τιμολόγηση αποτελεί βήμα ψηφιακού μετασχηματιοσμού που θα βοηθήσει τόσο τις φορολογικές αρχές όσο και τις επιχειρήσεις.
Ακολουθούν οι τοποθετήσεις των οικονομικών διευθυντών και των πιστοποιημένων παρόχων ηλεκτρονικής τιμολόγησης οι οποίοι μιλούν για τη νέα μεταρρύθμιση καθώς και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
Η ηλεκτρονική τιμολόγηση θα βοηθήσει στην πάταξη της φοροδιαφυγής
Τα Ηλεκτρονικά Βιβλία ΑΑΔΕ, ένα πολύ σημαντικό βήμα ψηφιακού μετασχηματισμού της Φορολογικής Διοίκησης και της σχέσης της με τις επιχειρήσεις. Στόχος είναι πρωτίστως να εξυπηρετηθούν οι επιχειρήσεις, παρέχοντας μια πρωτοποριακή ψηφιακή πλατφόρμα για την εκπλήρωση των φορολογικών τους υποχρεώσεων, που θα οδηγήσει σε αυτοματοποίηση της συμπλήρωσης των φορολογικών δηλώσεων και θα τις απαλλάξει από υποχρεώσεις που έχουν σήμερα, όπως η υποβολή Καταστάσεων Πελατών – Προμηθευτών. Επιπρόσθετα θα βοηθήσει αρκετά στην πάταξη της φοροδιαφυγής σε συνδυασμό με εντατικούς ελέγχους.
Φυσικά όλο αυτό το εγχείρημα είναι μια πολλή σημαντική ηλεκτρονική αναβάθμιση της Δημόσιας αρχής που όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς το περιμένουν με ανυπομονησία για την ελαχιστοποίηση της γραφειοκρατίας. Αναφορικά με την υλοποίηση, οτιδήποτε καινούργιο είναι δύσκολο να γίνει άμεσα αποδεκτό και σε συνάρτηση με την πρωτόγνωρη κατάσταση της πανδημίας (πολλές & νέες φορολογικές υποχρεώσεις).
Πιστεύω όμως ότι με το πέρας του απαιτούμενου χρόνου αφομοίωσης, τα οφέλη αυτής της προσπάθειας θα είναι σημαντικά για την μετάβαση επιτέλους στην ψηφιακή εποχή.
- Χρίστος Γεωργόπουλος, MBA – IFRS Chief Financial Officer at Galerie de Beauté
Οι επιπτώσεις του myDATA και της ηλεκτρονικής τιμολόγησης
Η εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μπορεί να θεωρηθεί πρόκληση αρχικά και για τις εταιρείες που πρέπει να εφαρμόσουν τις νέες προϋποθέσεις και τη φορολογική υπηρεσία που είναι υπεύθυνη για την παροχή και την εποπτεία της. Ωστόσο, στο μέλλον σίγουρα θα έχει σημαντικά οφέλη όπως
- Η φοροδιαφυγή, χρησιμοποιώντας πλαστά έγγραφα που προκαλούν τεράστιες ζημιές στα κρατικά έσοδα καθώς επηρεάζουν τις εισφορές στον ΦΠΑ/ στον φόρο εισοδήματος/ τις ασφαλιστικές εισφορές, θα αποφευχθεί.
- Οι υποχρεώσεις για την ετοιμασία των ενημερωτικών δηλώσεων και της επιστροφής φόρου στη φορολογική υπηρεσία θα ελαφρυνθούν (μη υποβολή ενοποιημένων λογαριασμών πελατών-προμηθευτών, περιοδικές επιστροφές ΦΠΑ κλπ)
- Η ηλεκτρονική τιμολόγηση θα βασίζεται στη γρηγορότερη κυκλοφορία των δεδομένων/εγγράφων και την αποθήκευσή τους σε κέντρα δεδομένων. Έτσι, θα απαλειφθούν τα χειρόγραφα λάθη, η διαδικασία αρχειοθέτησης θα είναι βελτιωμένη και αυτόματη, και η εταιρεία επίσης θα έχει το όφελος της μείωσης του οικολογικού αποτυπώματός της.
- Θα μειωθούν τα έξοδα των επιχειρήσεων π.χ. για χαρτί εκτύπωσης, μελάνι, εκτυπωτές και το κόστος αποστολής σε πελάτες. Η εφαρμογή e-invoicing θα είναι κάποιο έξοδο, αλλά θα αποσβεστεί πολύ γρήγορα.
- Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θα γνωρίζει σε πραγματικό χρόνο τους κύκλους εργασιών κάθε εταιρείας ή ελεύθερου επαγγελματία με αποτέλεσμα η διασταύρωση να είναι υπόθεση «ενός λεπτού» επισημαίνοντας παράξενες φορολογικές συμπεριφορές.
- Τα ηλεκτρονικά βιβλία είναι πολύ σημαντικό βήμα προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό της φορολογικής υπηρεσίας ενισχύοντας τη σχέση της με το εταιρικό περιβάλλον. Εμείς ως Volvo Car Hellas δίνουμε μεγάλη αξία στις πρωτοβουλίες των αρχών και στηρίζουμε την εφαρμογή τους καταβάλλοντας κάθε δυνατή προσπάθεια.
Ozge Okay, CFO, Volvo Car Hellas
Το myDATA θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να εισέλθουν στην ψηφιακή εποχή
Βρισκόμενοι εδώ και αρκετούς μήνες σε ένα ιδιαίτερο περιβάλλον λόγω της πανδημίας του COVID-19, εργαζόμενοι και επιχειρήσεις καλούμαστε να υλοποιήσουμε μια μεγάλη αλλαγή στον καθημερινό τρόπο λειτουργίας των λογιστηρίων μας, εγκαθιστώντας την νέα εφαρμογή myDATA της ΑΑΔΕ. Εκτός από την πρόκληση της υλοποίησης του έργου σε καθεστώς απαγόρευσης κυκλοφορίας και εξ’ αποστάσεως εργασίας, είναι προφανές πως υπάρχουν και τα συνήθη προβλήματα που έχει ένα τέτοιο έργο, όπως η πίεση σε συστήματα και ανθρώπους λόγω της ανάγκης για ταυτόχρονη και καθολική εφαρμογή σε όλες τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους.
Ειδικότερα στην πολυεθνική εταιρεία που εργάζομαι, λόγω της χρήσης του παγκόσμιου ERP συστήματος της μητρικής μας εταιρείας, έχουμε να αντιμετωπίσουμε προκλήσεις συμβατότητας, ασφάλειας και εν γένει προσαρμογών που πρέπει να γίνουν προκειμένου να ανταποκριθούμε πλήρως στις απαιτήσεις της ΑΑΔΕ. Ωστόσο, είναι βέβαιο πως μόλις ξεπεραστούν οι αρχικές δυσκολίες και οι «παιδικές ασθένειες», η υλοποίηση του myDATA θα βοηθήσει όλες τις επιχειρήσεις να εισέλθουν σε μια νέα ψηφιακή εποχή στην οποία θα έχουν αμεσότερη πρόσβαση στις πληροφορίες, ταχύτερη ολοκλήρωση των λογιστικών εργασιών και ευκολότερο εντοπισμό λαθών.
Τέλος, θεωρώ πως η μεγαλύτερη πρόκληση και ταυτόχρονα ευκαιρία της εφαρμογής myDATA θα είναι να κάνει και ο ελεγκτικός μηχανισμός μαζί με τις επιχειρήσεις ένα μεγάλο άλμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του, αφήνοντας στο μακρινό παρελθόν παρωχημένες πρακτικές ελέγχου.
- Άρης Κουτσαγκουλάκης, Finance Director Triumph
Η ηλεκτρονική τιμολόγηση θα εξαλείψει τον αθέμιτο ανταγωνισμό
Σαν εταιρία που εμπλέκεται εκτενώς με το λιανεμπόριο η χρήση τεχνολογίας EDI μας είναι χρόνια γνωστή και μας έχει εξοικειώσει αρκετά με την έννοια της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Ωστόσο η ολοκληρωτική εφαρμογή σε όλους κλάδους του εμπορίου φαντάζει κάπως προβληματική, καθώς η χρήση της απαιτεί κάποια υποδομή, την οποία δεν έχουν όλοι.
Στα πλεονεκτήματα τώρα, η εκμηδένιση χρόνων, συμψηφισμών λογιστικών καρτελών, αρχειοθετήσεως αλλά και λογιστικής οργάνωσης μιας εταιρίας σαφώς επιτυγχάνεται μέσω του myDATA!
Είναι πολύ μεγάλη υπόθεση να μην περιμένεις ένα εύλογο διάστημα να καταχωρηθεί μέχρι και το τελευταίο παραστατικό του μήνα σε real time. Μεγάλη βοήθεια πιστεύω θα δώσει και στις εταιρίες με εξαγωγικό προσανατολισμό καθώς πλέον οι περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ θα πραγματοποιούνται στο εύρος τους άμεσα και στον σωστό χρονικό ορίζοντα!
Τέλος έχουμε παρατηρήσει τουλάχιστον στο δικό μας κλάδο, μέρος του ανταγωνισμού αν και μικρό, να συνεχίζει να πουλά χωρίς έκδοση του αναλόγου παραστατικού, ευελπιστούμε επομένως ότι η Καθολική και υποχρεωτική χρήση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης θα εξαλείψει όχι μόνο την φοροδιαφυγή που είναι και ο στόχος της αλλά και τον αθέμιτο ανταγωνισμό.
- Νίκος Κωνσταντάκης, Οικονομικός Διευθυντής ΕΥΒΟΙΚΗ ΖΥΜΗ ΑΒΕΕ
Οφέλη για το δημόσιο από την πάταξη της φοροδιαφυγής
Κύριε Κωνσταντακόπουλε, όσο αφορά στην εφαρμογή των e-books, ποια πιστεύετε ότι θα είναι η επίδρασή της στα αποτελέσματα των ελληνικών επιχειρήσεων αλλά και στην φορολογία;
“Η εφαρμογή των e-books θα προσθέσει στις Εταιρίες ένα σεβαστό αρχικό κόστος επένδυσης , καθώς και ένα ετήσιο κόστος συντήρησης της εφαρμογής. Το Δημόσιο επίσης πρέπει να κάνει μια σημαντική αρχική επένδυση σε H/W & S/W ειδικότερα αν πάει σε επιλογή on line διαδικασίας ενημέρωσης των e-books και όχι batch . Βέβαια από την άλλη μεριά, θα έχει κάποια οφέλη από την πάταξη της φοροδιαφυγής.”
- Διαμαντής Κωνσταντακόπουλος, CFO at Bank Information Systems – Tiresias SA
Η ηλεκτρονική τιμολόγηση θα συντελέσει στην εξυγίανση της οικονομίας
H ηλεκτρονική τιμολόγηση στην Ελλάδα δεν είναι κάτι νέο. Ήδη από το 2003 οι ελληνικές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν υπηρεσίες ηλεκτρονικής τιμολόγησης με κύριο σκοπό την μείωση κόστους που επιφέρει. Μείωση κόστους που έχει αποτιμηθεί από επίσημες έρευνες στα 3-4€ ανά τιμολόγιο στην Ελλάδα. Το κόστος αυτό σχετίζεται με την έκδοση/εκτύπωση/ εμφακέλωση, αποστολή του τιμολογίου με ταχυδρομείο ή courier στον παραλήπτη, την καταχώρηση του τιμολογίου στο εσωτερικό σύστημα χωρίς λάθη και τελικά την πληρωμή του. Όλη αυτή η διαδρομή του χάρτινου τιμολογίου επιφέρει τόσο λειτουργικά όσο και διαχειριστικά κόστη. Εάν αναλογιστεί κανείς ότι στην Ελλάδα διακινούνται πάνω από 330εκ. τιμολόγια σε ετήσια βάση σύμφωνα με στοιχεία της ΑΑΔΕ, τότε το κόστος διαχείρισης αυτών υπολογίζεται σε πάνω από 1 δις € σε ετήσια βάση στην Ελλάδα. Η ΑΑΔΕ προκειμένου να εξορθολογήσει τα εν λόγω κόστη, προσπαθεί να προωθήσει την ηλεκτρονική τιμολόγηση με στόχο να αυξηθεί η διείσδυση από 10% αυτήν την στιγμή (30εκ -40 εκ. ηλεκ. τιμολόγια το χρόνο) σε σχεδόν 100% στα επόμενα 2-3 χρόνια. Γεγονός που θα συντελέσει στην εξυγίανση της οικονομίας (εξάλειψη πλαστών και εικονικών τιμολογίων) αλλά και στην αυτοματοποίηση διαδικασιών μεταξύ των επιχειρήσεων μέσω της ψηφιοποίησης. Η εναρμόνιση με το έργο myDATA και η εξυπηρέτηση των υπαρχόντων καθώς και νέων πελατών αποτέλεσε εξ’ αρχής μια πρόκληση για την εταιρεία Impact. Η πρόκληση έγκειται στην προσπάθεια να εξαλείψουμε την πολυπλοκότητα των απαιτήσεων και να προσφέρουμε στους πελάτες μας μια λύση που θα μπορεί να εφαρμοστεί σε μια πλειάδα συστημάτων (ERP) αυτοματοποιώντας τις αντίστοιχες διαδικασίες. Η Impact, όντας η πρωτοπόρα εταιρεία ηλεκτρονικής τιμολόγησης στην Ελλάδα από το 2003, έχει ως στόχο την δημιουργία μιας ελκυστικής πραγματικότητας όπου στο κέντρο της θα είναι τα θετικά της ηλεκτρονικής τιμολόγησης και οι ανάγκες των πελατών της.
- Χρίστος Καρακασίδης, Head of Professional Services Team Impact
Τα οφέλη από την εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης
Η εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης καθώς και η ενεργοποίηση της ψηφιακής πλατφόρμας MyDATA μπορεί να θεωρηθούν ως πρόκληση τόσο από την πλευρά των επιχειρήσεων που καλούνται να υλοποιήσουν την νέα διαδικασία, όσο και από την πλευρά της Φορολογικής Διοίκησης η οποία καλείται να εποπτεύει την ορθή εφαρμογή του νέου αυτού ψηφιακού μετασχηματισμού. Τα αναμενόμενα οφέλη του ψηφιακού ανασχηματισμού είναι πολλά και αξιόλογα, τόσο για το κράτος όσο και για τις ίδιες τις επιχειρήσεις. Η ηλεκτρονική τιμολόγηση βασίζεται στην ταχύτατη διακίνηση των δεδομένων των παραστατικών στοιχείων των επιχειρήσεων και στην αποθήκευσή τους σε data centers. Με τον τρόπο αυτό αυτοματοποιείται η διαδικασία αρχειοθέτησης των παραστατικών, με αποτέλεσμα την μείωση κόστους για τις επιχειρήσεις που περιλαμβάνει το χαρτί εκτύπωσης, το μελάνι, τους εκτυπωτές ενώ ταυτόχρονα, η επιχείρηση συμβάλλει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματός της. Επιπλέον, η ηλεκτρονική διακίνηση και διαχείριση των παραστατικών θα ελαχιστοποιήσει τα λάθη και τις καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα την ταχύτατη ενημέρωση των ενδιαφερομένων.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αναμένεται να βοηθήσει το κράτος να ελέγξει σε μεγάλο βαθμό την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής μέσω της αποφυγής των εικονικών παραστατικών τα οποία προκαλούν τεράστια ζημιά στα δημόσια έσοδα.
Είναι σύνηθες τέτοιου είδους εγχειρήματα να δημιουργούν διάφορες αλλαγές στις διαδικασίες των λογιστηρίων αλλά και στον τρόπο οργάνωσης της κάθε επιχείρησης. Όμως, η επιτυχημένη εφαρμογή του νέου ψηφιακού μετασχηματισμού θα επιφέρει οφέλη τα οποία θα οδηγήσουν τις επιχειρήσεις και την χώρα στην επόμενη φάση της ψηφιακής εποχής.
- Σάσσα Ηλιαδάκη, CFO and Administration Officer at Euler Hermes
Η ηλεκτρονική τιμολόγηση θα συμβάλει στην ανάπτυξη της οικονομίας
Η πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ έφερε ένα ευρύ φάσμα αλλαγών στην καθημερινή λειτουργία των επιχειρήσεων, των επαγγελματιών και των λογιστών. Ο τρόπος με τον οποίο τιμολογούνταν μέχρι πρόσφατα προϊόντα και υπηρεσίες άλλαξε και μαζί αναδιαρθρώθηκαν και οι ενέργειες τις οποίες ακολουθούσαν επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες για την εκπλήρωση των φορολογικών τους υποχρεώσεων.
Η ηλεκτρονική τιμολόγηση αποτελεί ένα πολύ σημαντικό βήμα ψηφιακού μετασχηματισμού της Φορολογικής Διοίκησης και της σχέσης της με τις επιχειρήσεις αλλά και σημαντική προϋπόθεση ανάπτυξης της οικονομίας εν γένει.
Ειδικότερα για το ελληνικό περιβάλλον, οι επιχειρήσεις χρειάζεται να συστηθούν με τα βασικά χαρακτηριστικά της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, να την εφαρμόσουν και να αποκτήσουν έτσι ένα καίριο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή και στην παγκοσμιοποιημένη αγορά.
Στη SoftOne, ως Πιστοποιημένος Πάροχος Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης από την ΑΑΔΕ, αναγνωρίζουμε τον πολυεπίπεδο και απαραίτητο ρόλο που έχουμε στη διατήρηση της αξιοπιστίας των συναλλαγών. Προσαρμόζοντας απόλυτα τις υπηρεσίες και τα προϊόντα μας στις απαιτήσεις της ΑΑΔΕ και δημιουργώντας ολοκληρωμένες λύσεις ηλεκτρονικής τιμολόγησης με ισχυρά χαρακτηριστικά, απαντάμε σε κάθε ανάγκη αναφορικά με την έκδοση και αυθεντικοποίηση τιμολογίων και στοιχείων λιανικής πώλησης μέσω της χρήσης υπηρεσιών παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε κάθε επιχείρηση να ανταπεξέλθει με ασφάλεια, αξιοπιστία και ταχύτητα στις υποχρεώσεις που δημιουργεί η τήρηση των ηλεκτρονικών βιβλίων.
- Μαρία Πεδουλάκη, Group Chief Financial Officer, SoftOne Technologies
Λύση win – win για επιχειρήσεις και δημόσιο η Ηλεκτρονική Τιμολόγηση
Η εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης σηματοδοτεί μία νέα εποχή στην εσωτερική λειτουργία των επιχειρήσεων, στις συναλλαγές με τους προμηθευτές και στις σχέσεις τους με τη φορολογική διοίκηση. Η πλήρης αυτοματοποίηση της έκδοσης τιμολογίων μέσα από την πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ συνεπάγεται τη σημαντική μείωση χρόνου και κόστους για τους εκδότες και τους αποδέκτες τους. Επιπλέον ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που οδηγούν στο “Paperless Office” προκύπτουν με την επιλογή του κατάλληλου Πιστοποιημένου Παρόχου Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης. Ο περιορισμός των εικονικών τιμολογίων και η μείωση της φοροδιαφυγής αποκαθιστούν κλίμα εμπιστοσύνης ανάμεσα στις ελεγκτικές αρχές και την ιδιοκτησία κάθε επιχείρησης. Πρόκειται για κομβικό ιστορικό ορόσημο στη λειτουργία της αγοράς καθώς για πρώτη φορά εφαρμόζονται κοινά αποδεκτοί κανόνες διαφάνειας σε όλη την αλυσίδα έκδοσης, αποθήκευσης, επεξεργασίας και ελέγχου των τιμολογίων. Το κράτος αποκτά την ευχέρεια να υπολογίσει με μεγάλη ακρίβεια τα φορολογικά του έσοδα και επιτρέπει την ορθολογικότερη στόχευση των φορολογικών ελέγχων. Εύλογα εκτιμάται πως αυτό θα οδηγήσει σταδιακά σε ένα δικαιότερο και απλούστερο σύστημα φορολόγησης των επιχειρήσεων. Ισχυρή ένδειξη προς αυτή την κατεύθυνση είναι η επιβράβευση με σημαντικά φορολογικά κίνητρα των επιχειρήσεων που προχωρούν στην Ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω Παρόχου. Η Ηλεκτρονική Τιμολόγηση είναι αναμφίβολα μία μοναδική win – win λύση για τις επιχειρήσεις και το δημόσιο.
- Βασίλης Πρασσάς, Εμπορικός Διευθυντής του Ομίλου Epsilon Net
O ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων είναι μονόδρομος
Η πρώτη αναφορά στη δυνατότητα ηλεκτρονικής αποστολής παραστατικών έγινε το 2006 με βάση την ΠΟΛ.1049/21.3.2006. Σήμερα, 15 χρόνια μετά, χιλιάδες επιχειρήσεις έχουν υιοθετήσει την Ηλεκτρονική Τιμολόγηση, αλλά χιλιάδες ακόμα παραμένουν στον παραδοσιακό τρόπο τιμολόγησης. Ο ρυθμός υιοθέτησης της ηλεκτρονικής τιμολόγησης εκτιμούμε ότι θα αρχίζει να αλλάζει από τις αρχές του 2021, καθώς γίνεται πλέον σαφές ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων είναι μονόδρομος. Προς αυτή την κατεύθυνση θα βοηθήσουν σημαντικά και τα φορολογικά κίνητρα που δίνει η ΑΑΔΕ στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω πιστοποιημένου παρόχου. Πρόσφατα μάλιστα η Retail-Link πιστοποιήθηκε από την ΑΑΔΕ ως πάροχος ηλεκτρονικής τιμολόγησης, ενώ για B2G συναλλαγές έχει πιστοποιηθεί ως “Peppol Access Point”.
Πέραν των φορολογικών κινήτρων, τα οφέλη για μία εταιρεία που θα προχωρήσει σε λύση ηλεκτρονικής τιμολόγησης είναι πλέον αρκετά, αποδεδειγμένα και μετρήσιμα, όπως μείωση κόστους τιμολόγησης κατά 60% περίπου και επιστροφή της επένδυσης (ROI) σε μόλις 2 μήνες. Παράλληλα, οι αυτοματοποιημένες διαδικασίες τιμολόγησης μειώνουν το χρόνο πληρωμής τιμολογίων, με θετικό αντίκρισμα στο cash flow, ενώ η δυνατότητα κατάργησης των φορολογικών μηχανισμών ακόμα και για τις αποδείξεις Λιανικής είναι ένα ακόμη σημαντικό κίνητρο.
Tα ηλεκτρονικά βιβλία συνδυαστικά με την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου αποτελούν πιθανώς το πιο δυναμικό βήμα του Υπουργείου Οικονομικών για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των λογιστηρίων και τον εκσυγχρονισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας.
- Χρήστος Στέλλας, Commercial Manager, Retail-Link
myDATA– Ένα ακόμα βήμα προς το Μέλλον
Μέσα στις τόσες επαγγελματικές υποχρεώσεις μια ακόμα έρχεται να προστεθεί: η υποχρέωση για την διαβίβαση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ όλων των στοιχείων που διαμορφώνουν το αποτέλεσμα μιας εταιρείας.
Τα θέματα/ερωτήματα πρώτης εφαρμογής έχουν αναλυθεί σε πολλά και διαφορετικά άρθρα, οπότε δεν κρίνουμε σκόπιμο να επεκταθούμε εδώ. Είναι όμως σημαντικό αυτά τα ζητήματα να μην μας εμποδίσουν να δούμε την μεγάλη εικόνα των επερχόμενων αλλαγών. Είναι βέβαιο ότι τα προβλήματα σε μεσοπρόθεσμο στάδιο θα ξεπεραστούν και η αυτοματοποίηση της έκδοσης-αποστολής και καταχώρησης παραστατικών αλλά και η , σε δεύτερη φάση, δυνατότητα αυτόματης προσυμπλήρωσης των φορολογικών δηλώσεων οδηγούν το επάγγελμά μας σε καινούργιες προοπτικές και δυνατότητες. Ο τυπικός λογιστής-καταχωρητής παραστατικών και δηλώσεων, έρμαιο των προθεσμιών, φαίνεται να περνάει σιγά-σιγά στο παρελθόν.
Οι προκλήσεις του μέλλοντος βρίσκονται μπροστά μας. Η εφαρμογή της ηλεκτρονικής έκδοσης-διαβίβασης-παρακολούθησης παραστατικών θα ήταν λάθος να αντιμετωπιστεί ως ένα μεμονωμένο γραφειοκρατικό μέτρο. Είναι ένα ακόμα βήμα των εκλεκτικών αρχών προς την εφαρμογή ουσιαστικών τεχνικών που αποσκοπούν στην διεύρυνση της φορολογητέας βάσης. Μέτρα όπως π.χ η δήλωση του Πραγματικού Δικαιούχου, ο συστηματικός έλεγχος των ενδομιλιακων συναλλαγών και γενικότερα η εφαρμογή πολυπλοκότερων έμμεσων μεθόδων ελέγχου, δείχνουν ότι πλέον έχουμε ξεφύγει από την παραδοσιακή τακτική απόρριψης δαπανών ως μη παραγωγικές. Ο ρόλος του οικονομικού στελέχους σε αυτό το περιβάλλον γίνεται σαφέστερα πιο σημαντικός. Βρίσκεται πλέον εγγυτέρα στην Διοίκηση και έχει την δυνατότητα ουσιαστικά να συμβάλλει στην διαμόρφωση τακτικής του οργανισμού.
Το μέλλον μας περιμένει, ας προετοιμαστούμε για αυτό!!!!
- Βασίλης Κωτούλας, Οικονομικός Διευθυντής, ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΧΑΛΚΙΔΑΣ Α.Ε.
Βήμα εκσυγχρονισμού της φορολογικής αρχής
Το myDATA είναι ένα κομμάτι του εκσυγχρονισμού της φορολογικής αρχής. Είναι ένα εργαλείο που μπορεί να δώσει μια πληροφόρηση με αμεσότητα για τις κινήσεις των επιχειρήσεων.
Αυτό που θέλω όμως να τονίσω ιδιαίτερα είναι ότι βοηθάει στον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων και στην μείωση του λειτουργικού κόστους και εξηγώ:
α) τα λογιστήρια όταν θα ολοκληρωθεί πλήρως το σύστημα δεν θα χρειάζεται να κάνουν χρονοβόρες συμφωνείς όπως ΚΕΠΥΟ και β) ο στόχος είναι η διακράτηση του ΦΠΑ σε ειδικό λογαριασμό κατ΄ευθείαν από την φορολογική αρχή την ώρα που εκδίδονται τα τιμολόγια, άρα θα έχουμε και αυτόματη πληρωμή ΦΠΑ χωρίς δηλώσεις.
Αν θέλετε να κοστολογήσω αυτές τις δυο εργασίες είναι περίπου 50 ώρες ετησίως σε μια μικρομεσαία επιχείρηση. Ας δούμε λοιπόν το επόμενο βήμα. Καλή αρχή.
- Χαραλαμπόπουλος Κωνσταντίνος, Chief Financial Officer, Πρώην Group CFO at DPG Group of Companies – Panathinaikos bc – Member of Giannakopoulos Group – MBoD
Σημαντικό βήμα προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό
Η πλατφόρμα myDATA, είναι ένα σημαντικό βήμα προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους και τα οφέλη της μπορούμε να τα βρούμε σε τρεις βασικούς άξονες:
- Επιχειρήσεις: η τυποποίηση των παραστατικών επιτρέπει στην επιχείρηση να αρχειοθετεί και να το επεξεργάζεται με ευκολία μεγάλο όγκο δεδομένων. Αυτό συνεισφέρει τόσο στον εξορθολογισμό του κόστους (λειτουργία, αποθέματα, χρηματοοικονομικά), όσο στην λήψη στρατηγικών και τακτικών αποφάσεων καθώς αναφορές και αναλύσεις κρίσιμες για την πορεία της επιχείρησης τεκμηριώνονται με ισχυρά, αντικειμενικά δεδομένα. Από την προκύπτουσα απλούστευση των διαδικασιών προκύπτει όφελος από την επιτάχυνση των επιστροφών φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ, με συνέπεια τον καλύτερο προγραμματισμό των ταμειακών διαθεσίμων των επιχειρήσεων.
- Κράτος: Η φορολογία είναι η σημαντικότερη πηγή εσόδων του κράτους και η τυποποιημένη διαδικασία παραστατικών καθιστά την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και την είσπραξη των φόρων πλέον αποτελεσματικές μέσω της ηλεκτρονικής διασταύρωσης των στοιχείων. Αποτέλεσμα είναι η δυνατότητα εφαρμογής αξιόπιστου φορολογικού συστήματος, η αύξηση των εσόδων και η απελευθέρωση πόρων που μπορούν να αξιοποιηθούν σε άλλες κρατικές λειτουργίες και στη συστηματοποίηση των ελέγχων.
- Κοινωνία: με την προαγωγή της διαφάνειας συναλλαγών, τα φορολογικά μέτρα που θα λαμβάνονται θα έχουν πιο δίκαιο χαρακτήρα, αφού θα στηρίζονται σε δεδομένα και όχι σε εκτιμήσεις, με αποτέλεσμα οι αλλαγές να είναι ευρύτερα αποδεκτές αφού είναι τεκμηριωμένες.
Εν κατακλείδι, η πλατφόρμα συνιστά έναν σημαντικό παράγοντα προς τον εκσυγχρονισμό του κράτους, και θέτει τα θεμέλια για μία πιο ηθική διαχείρισή του και δίκαιη αντιμετώπιση των πολιτών.
- ΔημοσθένηςΜεγαρίτης, CFA – Head of CFO PMO at NBG
Το myDATA και η ηλεκτρονική τιμολόγηση μας οδηγούν στη νέα εποχή
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός (digital transformation) που έχει εκκινήσει στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, και επιταχύνει λόγω της πανδημίας καθημερινά σε όλα τα επίπεδα, αποτελεί πλέον το στρατηγικό εργαλείο ανάπτυξης και ευημερίας παγκοσμίως. Σκοπός είναι η γραφειοκρατία να αποτελεί παρελθόν μέσω της υιοθέτησης ηλεκτρονικών συστημάτων εξυπηρέτησης πολιτών και αντίστοιχων εργαλείων προς όφελος των επιχειρήσεων που είτε εφαρμόζονται ήδη ευρέως στο εξωτερικό είτε αποτελούν καινοτομίες της Ελληνικής Διοίκηση.
Ένα τέτοιο εργαλείο λοιπόν είναι το «myDATA» ένα αυτοματοποιημένο σύστημα που σε συνδυασμό με την ηλεκτρονική τιμολόγηση μας οδηγούν στη νέα εποχή.
Η εξέλιξη που επιφέρει η υποχρέωση τήρησής του έρχεται να διευκολύνει την καθημερινότητα των λογιστηρίων ενώ παράλληλα καθιστά τον έλεγχο από τις φορολογικές αρχές άμεσο και ευέλικτο σε μία κοινή πορεία διαφάνειας και άμεσης «επικοινωνίας». Στόχος είναι η διασταύρωση όλων των επιχειρηματικών συναλλαγών, ο εκσυγχρονισμός της φορολογικής διοίκησης και των επιχειρήσεων καθώς και ο άμεσος δειγματοληπτικός φορολογικός έλεγχος.
Η παράταση στην υποχρεωτική εφαρμογή του με προαιρετική υιοθέτηση το 2021 θα συνεισφέρει στην σταδιακή εξοικείωση των χρηστών παρέχοντας τον απαραίτητο χρόνο για ουσιαστικές βελτιώσεις στην εφαρμογή.
Εύχομαι η εξέλιξη αυτή να σταθεί η αφορμή ώστε η μικρομεσαία επιχείρηση να ψηφιοποιηθεί σε όλο το πλαίσιο λειτουργίας της και δη στο Finance που πάντοτε αποτελούσε τον στρατηγικό πυλώνα λειτουργίας της. Εμείς ως επαγγελματίες οικονομολόγοι πρέπει να αναδείξουμε αυτό το ρόλο μέσα από το έργο μας έχοντας συμμάχους τον ψηφιακό μετασχηματισμό και το άρτια εξειδικευμένο προσωπικό.
- Χριστόφορος Ντερτιμάνης, CFO at IMCG GROUP
Πρόκληση και ευκαιρία για την ελληνική επιχειρηματική πραγματικότητα
“H 1η Απριλίου 2021 είναι μια ημερομηνία ορόσημο για την παρακολούθηση των συναλλαγών των επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Σύμφωνα με το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα, και με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρχουν αλλαγές, όλες οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα θα πρέπει να διαβιβάζουν ψηφιακά τα παραστατικά τους στη νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα «myDATA» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Οι φορολογικές αρχές, με τον τρόπο αυτό, θα έχουν τη δυνατότητα της πλήρους και σύγχρονης (online) παρακολούθησης της δραστηριότητας και των συναλλαγών τους. Η μετάβαση στην νέα αυτή εποχή των «ηλεκτρονικών βιβλίων» που θα τηρούνται ψηφιακά στο χώρο του myDATA της ΑΑΔΕ προβλέπει ότι κάθε επιχείρηση θα διαβιβάζει όλα τα παραστατικά που εκδίδει στην Ελλάδα και το εξωτερικό, και παράλληλα θα μπορεί να ελέγχει τα παραστατικά αγοράς ή δαπάνης που την αφορούν. Ως εκ τούτου, εκτός από την ίδια την επιχείρηση που θα έχει το σύνολο των παραστατικών της στο myDATA, ο ελεγκτικός μηχανισμός θα αποκτήσει πρόσβαση σε ένα σύνολο πληροφοριών που θα επιτρέπουν άμεσους ελέγχους και διασταυρώσεις με στόχο τη μείωση της φοροδιαφυγής, τον εντοπισμό πλαστών και εικονικών φορολογικών στοιχείων καθώς και λοιπών φορολογικών παραβάσεων. Επιπρόσθετα, τα «ηλεκτρονικά βιβλία» αποτελούν ευκαιρία για τον εκσυγχρονισμό, την ψηφιοποίηση και την αυτοματοποίηση πληθώρας λογιστικών διαδικασιών.
Προκειμένου οι επιχειρήσεις να αποκομίσουν τα οφέλη αυτής της αλλαγής, βασική προϋπόθεση αποτελεί η κατάλληλη προετοιμασία του συνολικού «οικοσυστήματος». Για τις επιχειρήσεις, είναι αναγκαία η ανάλογη εκπαίδευση των λογιστών και πιθανά η πραγματοποίηση οργανωτικών και διοικητικών αλλαγών, ενώ για την ΑΑΔΕ, η διατύπωση οδηγιών και κατευθύνσεων και η παροχή υποστήριξης στα αρχικά στάδια υλοποίησης του νέου συστήματος. Τα «ηλεκτρονικά βιβλία» είναι μια πρόκληση και ευκαιρία για την ελληνική επιχειρηματική πραγματικότητα. Η αντιμετώπισή τους με σύνεση και ρεαλισμό ως ένα ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης των συναλλαγών, καταργώντας παράλληλα υποχρεώσεις για τις επιχειρήσεις με υψηλό διαχειριστικό κόστος, μόνο οφέλη μπορεί να αποφέρει.”
- Δρ. Ανδρέας Φουστέρης CFO, ΑΚΤΩΡ ΑΕ, Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ
Χρειάζεται χρόνος για να λειτουργήσει σωστά το myDATA
Πριν από 10 περίπου χρόνια, σε ένα σεμινάριο όπου συμμετείχα, μεταξύ άλλων αναφέρθηκε ότι στα άμεσα σχέδια των φορολογικών αρχών είναι η προσυμπληρωμένη φορολογική δήλωση των φορολογουμένων. Φυσικά τότε όλο το ακροατήριο, ακόμα και οι εισηγητές, γέλασαν αφού για τα τότε δεδομένα της Ελλάδας το όλο εγχείρημα φάνταζε ακατόρθωτο. Τελειώνοντας την φετινή φορολογική περίοδο και στο άκουσμα της εφαρμογής του myDATA, ήρθε στη μνήμη μου το σεμινάριο που σας ανέφερα παραπάνω και κατ’ επέκταση ο παραλληλισμός των δύο μεγάλων αλλαγών ήταν αναπόφευκτος.
Συνεπώς, στο άκουσμα του myDATA, μόνο σκέψεις υποβάθμισης του όλο εγχειρήματος δημιουργούνται. Όχι γιατί ο λογιστικός κλάδος δεν θέλει την αλλαγή, απεναντίας ο συγκεκριμένος κλάδος είναι πάντα θετικός σε αλλαγές που διευκολύνουν την εργασία του, αλλά λόγω της προχειρότητας που αντιμετωπίζεται από την φορολογική αρχή και των στενών περιθωρίων που θέτει για την εφαρμογή του υπό την δαμόκλειο σπάθη των προστίμων.
Είναι βέβαιο πως το myDATA είναι μια εφαρμογή που βρίσκεται ακόμη σε βρεφικό στάδιο. Έχουμε να διανύσουμε ακόμη πάρα πολύ δρόμο και να σπαταλήσουμε αρκετές εργατοώρες μέχρι αυτή η εφαρμογή να ξεκινήσει να λειτουργεί σωστά. Σίγουρα τα προβλήματα που έχουν προκύψει ήδη είναι πάρα πολλά και ακόμη ο όγκος δεδομένων που έχει «ανέβει» είναι πολύ μικρός.
Αναρωτηθείτε τι θα γίνει όταν όλοι διαβιβάζουν αυτές τις πληροφορίες ηλεκτρονικά.
Είναι προφανές πως όταν η εφαρμογή αυτή λειτουργήσει, θα διευκολύνει σε πάρα πολλά σημεία τον κλάδο των λογιστών και θα αναβαθμίσει αισθητά το επάγγελμα. Παράλληλα, είναι βέβαιο πως μετά τις προφανείς δυσκολίες που θα αντιμετωπίσουμε τα επόμενα 2 με 3 χρόνια, θα επωφεληθούμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό.
- Γιώργος Πρεβεζιάνος, Υπεύθυνος Τομέα Ελεγκτικής & Φορολογικού Σχεδιασμού Φοβερά Προστασία Α.Ε.
myDATA: Ο σύγχρονος υπο(λογιστής)
Αναμφίβολα, το έτος 2020 θα μπορούσαμε να πούμε πως δεν ήταν και το πιο φιλικά προσκείμενο για τις περισσότερες επιχειρήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, δη στον τομέα του τουρισμού όπου πήγε στην αντίθετη κατεύθυνση, σε όρους ανάπτυξης και κερδοφορίας. Βέβαια, η κάθε κρίση είναι μια ευκαιρία για αναδιοργάνωση, αυτοματοποίηση και βελτίωση διαδικασιών, εφόσον μια επιχείρηση καταστεί βιώσιμη. Αναφερόμενος δε στην εγχώρια κρατική μηχανή, η όποια αλλαγή είναι μονόδρομος, ειδικά σε ένα κράτος που η γραφειοκρατία και η φορολογία ήταν/είναι ο κύριος λόγος απομάκρυνσης επενδύσεων. Η εισαγωγή μιας νέας μορφής Management υπό την μορφή της Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι απαραίτητη και ευπρόσδεκτη, αν και καθυστερημένη, κυρίως για το πρώτο σκέλος (γραφειοκρατία).
Στο κατώφλι λοιπόν της Ψηφιακής Διακυβέρνησης που είναι ένα αναπόσπαστο τμήμα της καθημερινότητάς μας ως πολίτες όσο και σε μια σύγχρονη Οικονομική Διεύθυνση, κατά την διάρκεια του 2020 μας παρουσιάστηκε η ψηφιακή Πλατφόρμα της ΑΑΔΕ (myDATA), η οποία δείχνει πολλά υποσχόμενη σε σχέση με το παραδοσιακό ελληνικό λογιστήριο, καίριες παρωχημένες λειτουργίες του οποίου φαίνεται να περνάνε με αργούς ρυθμούς (λόγω Covid) στο παρελθόν και όλα να ελέγχονται και να συμφωνούν πλέον από την οθόνη του υπολογιστή μας.
Το myDATA είναι ένα εργαλείο που μπορεί να ενημερώνει την φορολογική διοίκηση σε πραγματικό χρόνο σχετικά με την εικόνα των επιχειρήσεων και των αντισυμβαλλόμενων της. Βέβαια, εν καιρώ πανδημίας ίσως η υλοποίηση μιας νέας εφαρμογής αυτής της κλίμακας, δεν διανύει την καλύτερη εποχή. Είναι γνωστό στην φορολογική διοίκηση το γεγονός ότι η εφαρμογή και παραμετροποίηση των οδηγιών της, σε συνδυασμό με την πολυπλοκότητα των λογιστικών μας χειρισμών, δύναται να δυσκολέψει τα πράγματα. Ήδη οι πρώτες αντιδράσεις των φορολογικών αρχών είναι προς την σωστή κατεύθυνση κατανοώντας πως πολλές επιχειρήσεις υπολειτουργούν και δεν θα ήταν έτοιμες μέσα στο 2020.
Η λογική ‘γκάζι-φρένο΄ από την ΑΑΔΕ ίσως είναι η βέλτιστη στην παρούσα φάση. Η ανάγκη για την αλλαγή, η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και η μείωση του διοικητικού κόστους του κρατικού μηχανισμού ωθούν την επιτάχυνση του έργου. Ταυτόχρονα, ισοβαρής πρέπει να είναι και η κατανόηση των προβλημάτων από πλευράς ΑΑΔΕ, η συνεχής ενημέρωση των επιχειρήσεων, όπως και ο ανοιχτός διάλογος ώστε να αντιμετωπιστούν τα οποιαδήποτε προβλήματα των διαφορετικών κλάδων που λειτουργούν και έχουν μόνιμη εγκατάσταση στον Ελλαδικό χώρο.
Εμβαθύνοντας λίγο στον ρόλο του λογιστή, σίγουρα δεν θα είναι όλα ρόδινα. Ναι μεν οι υποχρεωτικές δηλώσεις θα εμφανίζονται προσυμπληρωμένες μεσω της εφαρμογής real-time και σίγουρα θα εντοπίζονται πιο γρήγορα τυχόν λάθη ή ελλείψεις μη καταχωρημένων παραστατικών, ωστόσο, ο λογιστής θα επωμιστεί περισσότερα καθήκοντα. Πιο συγκεκριμένα, το κομμάτι του διεκπεραιωτικού του ρόλου μετατρέπεται σε πραγματικό σύμβουλο της επιχείρησης ενώ ταυτόχρονα συμμετέχει έμμεσα με ευθύνη στην αποτύπωση των Κρατικών Εσόδων μέσω των αυξημενων και εξαρτημένων – λόγω λογισμικού- καθηκόντων του. Σημαντική δε, στον τομέα ανθρώπινου δυναμικού, θα είναι πλέον και η επιλογή συνεχώς ενημερωμένου λογιστή με κριτήριο τις γνώσεις και την σημαντικότητα της τήρησης των νέων διατάξεων προς αποφυγή των αυξημένων προστίμων.
Κλείνοντας, τα παραπάνω αναμφίβολα μπορούν να αποτελέσουν τις βάσεις για μια θετική χροιά του εκσυγχρονισμού της φορολογικής διοίκησης μέσω των ηλεκτρονικών βιβλίων αλλά και του ρόλου λογιστή. Πρωταρχικό ρόλο σε αυτό το εγχείρημα αποτελεί η θετική συμβολή των αρχών, ικανών να ακούσουν προσεκτικά τις εισηγήσεις της οικονομικής επιστημονικής κοινότητας και των φορέων των εκάστοτε ιδιωτικών επιχειρήσεων, με γνώμονα την υλοποίηση του έργου σε λογικά χρονοδιαγράμματα.
- Ανδρέας Τίγκας, Οικονομικός Διευθυντής e-Travel AE
Απλοποίηση και αυτοματοποίηση διαδικασιών
Η εισαγωγή του myDATA καθώς και τα κίνητρα για εκτεταμένη χρήση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης αποτελούν ένα δυναμικό βήμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των λογιστηρίων των επιχειρήσεων, συμβάλλοντας στην απλοποίηση και αυτοματοποίηση διαδικασιών, καθώς και στην βελτίωση του πλαισίου συνεργασίας επιχειρήσεων και φορολογικής αρχής ενισχύοντας τη διαφάνεια. Ειδικά, στα πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς, ως ένας όμιλος που δραστηριοποιείται σε ένα ευρύ φάσμα λειτουργιών – συμπεριλαμβανομένων της παραγωγής και της προμήθειας αγαθών – προσδοκούμε σε πολλαπλασιαστικά οφέλη αποτελεσματικότητας από μια ευρεία υιοθέτηση νέων εργαλείων συνθέτης τεχνολογίας όπως το myDATA και η ηλεκτρονική τιμολόγηση.
- Βασίλης Χατζηχριστόφας, CFO | Finance Director South-East Europe at Unilever