Η ενεργή ανταλλαγή γνώσεων, εμπειριών και προβληματισμών που πρόσφατα έλαβε χώρα, σε μία διαδραστική συζήτηση στρογγυλής τραπέζης μεταξύ ανώτατων στελεχών Προμηθειών και Διοίκησης Εφοδιασμού, επιστεγάζει τη μετεξέλιξη ενός - μέχρι πρότινος χαρακτηριζόμενου εσωστρεφούς κλάδου - σε στρατηγικό εταίρο εντός των επιχειρήσεων.

Μέσα σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, τα τμήματα προμηθειών είναι η ραχοκοκαλιά των εταιρειών, καθώς έρχονται αντιμέτωπα με σημαντικές προκλήσεις, αλλαγές αλλά και ευκαιρίες. Καταξιωμένα στελέχη προμηθειών και supply chain του κλάδου της βιομηχανίας συγκεντρώθηκαν στο Semiramis Hotel την Πέμπτη 28 Μαρτίου, σε μια γόνιμη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης, που διοργανώθηκε από τις εκδόσεις Manufacturing και Finance Pro και το newsletter Industry της BOUSSIAS Media με την αρωγή της cosmoOΝΕ. Με τίτλο «Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των Προμηθειών στη Βιομηχανία. Προκλήσεις και προοπτικές. Ευκαιρίες και στρατηγικές» και σε ένα χαλαρό πλαίσιο ανοιχτού διαλόγου, παρουσιαστήκαν από τα στελέχη κοινά προβλήματα και στρατηγικές επίλυσής τους.

H Κλαίρη Καραχάλιου, Procurement Director, 3αλφα – ΑΦΟΙ Κ. ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΕΒΕ, χαρακτήρισε τον ψηφιακό μετασχηματισμό σαν έναν «πολύτιμο λίθο» που όλοι τον θέλουν, αλλά όλοι τον φοβούνται. Για την υιοθέτησή του στις διαδικασίες της εταιρείας απαιτείται η υποστήριξη της διοίκησης, αφοσίωση και χρόνος για τη σωστή εφαρμογή. Οι προμηθευτές ωστόσο πρέπει να συνεργαστούν αρμονικά με τους Οργανισμούς σε αυτή τη διαδικασία της ψηφιακής μετάβασης. «Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί επιτακτική ανάγκη», επισήμανε η Αναστασία Τουπαλή, Supply Chain Director της Halcor, καθώς είναι η διαδικασία που καθιστά τις εταιρείες ανταγωνιστικές και βιώσιμες, γι’ αυτό και αποτελεί προτεραιότητα για τη Halcor, Τομέα Διέλασης Χαλκού και Κραμάτων της ElvalHalcor, και τη Viohalco. Τα οφέλη είναι αδιαμφισβήτητα, οπότε αν εστιάσει κανείς στις προκλήσεις, μία από τις βασικές , σύμφωνα με την ίδια, είναι η αλλαγή κουλτούρας που πρέπει να επεκταθεί σε όλα τα τμήματα του οργανισμού, ενώ τόνισε πως απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχημένη ψηφιοποίηση και τους αυτοματισμούς είναι να έχει προηγηθεί η βελτιστοποίηση της εκάστοτε διαδικασίας.

Ο Σωτήρης Βουλγαράκης, Group Procurement Manager της Alumil αναφέρθηκε στην εξαιρετική ευκαιρία που δίνεται μέσω της συγκεκριμένης διοργάνωσης στα στελέχη να φέρουν στο προσκήνιο την ανάδειξη της σπουδαιότητας του τμήματος προμηθειών. «Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι κάτι που συμβαίνει ήδη», σημείωσε, ενώ προσφέρει στους Οργανισμούς πολλαπλά οφέλη. Ο Κωνσταντίνος Παπακωνσταντίνου, Head of Sourcing Direct MIDI της Boehringer Ingelheim Hellas τόνισε ότι: «Ως κλάδος, τείνουμε να είμαστε εσωστρεφείς, σχεδόν σαν σαλιγκάρια, αφιερώνοντας το χρόνο μας στην υποστήριξη άλλων τμημάτων, ενώ συχνά παραβλέπουμε τις δικές μας ανάγκες». Αναφέρθηκε επίσης στον κομβικό ρόλο που απέκτησαν τα τμήματα προμηθειών για τις εταιρείες ειδικά μετά την περίοδο της πανδημίας του Covid-19, ενώ έφερε στο τραπέζι τη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα κατά τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή. «Το κλειδί για το μέλλον είναι η καλύτερη εκπαίδευση για τους επαγγελματίες του κλάδου» δήλωσε ο ίδιος. Ο Γιώργος Ναθαναήλ, Σύμβουλος Επιχειρήσεων ΣΕΒ, τόνισε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός ήρθε για να μείνει, ενώ προσδίδει στους Οργανισμούς αφενός εξωστρέφεια και αφετέρου ενίσχυση της καινοτομίας, κάτι που έχει ιδιαίτερα σημασία για ένα τμήμα όπως το procurement.

Το ταξίδι στον ψηφιακό μετασχηματισμό έχει ήδη ξεκινήσει για τα τμήματα procurement
Στο δεύτερο μέρος αναλύθηκαν τα χαρακτηριστικά της υιοθέτησης των ψηφιακών εργαλείων από τα τμήματα προμηθειών, οι ευκαιρίες αλλά και οι ενδεχόμενες απειλές κατά την εφαρμογή αυτών. Παραλληλίζοντας το ταξίδι στον ψηφιακό μετασχηματισμό με την ιδέα “Start with why” του Simon Sinek, o Γιώργος Τζουμερκιώτης, Supply Chain Director, στη Xaλυβουργία Ελλάδος δίνει λύση στο μεγάλο πρόβλημα της εξεύρεσης του σημείου εκκίνησης. «Η αρχή του ψηφιακού μετασχηματισμού βασίζεται σε τρία κρίσιμα στοιχεία: Μindset, skillset και toolset», υπογράμμισε. «Πρωτίστως, είναι απαραίτητο οι ηγέτες να διαφωτίσουν την ομάδα σχετικά με τους λόγους της αλλαγής, ώστε κάθε μέλος να κατανοήσει την ανάγκη για εξέλιξη. Με τη σαφήνεια αυτή, οι εργαζόμενοι είναι έτοιμοι να εκπαιδευτούν και να αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες. Έτσι, η στρατηγική καθίσταται ουσιαστική και η καθορισμένη διαδικασία στόχων εξασφαλίζει την επιτυχή εφαρμογή των ψηφιακών λύσεων». Ο Νίκος Κωνσταντάκης, Οικονομικός Διευθυντής της Ευβοικής Ζύμης, σημείωσε ότι η ψηφιοποίηση είναι πλέον επιτακτική ανάγκη. Το τμήμα προμηθειών έχει αναδειχθεί ως η ραχοκοκαλιά των εταιρειών, καθώς έχει να αναμετρηθεί με πολυεπίπεδες προκλήσεις. «Η υλοποίηση του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι δύσκολη και οι εταιρείες καλούνται να πληρώσουν την εκπαίδευση γηραιότερων στελεχών που αντιστέκονται στην αλλαγή» επεσήμανε ο ίδιος.

Η Νέλλη Βουγιούκα, Director of Procurement της Elpen σημείωσε ότι: «Πρέπει να εντοπίσουμε εκείνες τις μεθόδους που θα αυξήσουν την αποτελεσματικότητα των διαδικασιών μας, ώστε να παρέχουμε την απαραίτητη υποστήριξη στην επιχείρηση και να ικανοποιούμε τις ανάγκες της με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η κίνηση είναι η αρχή του παντός. Το σημαντικό εμπόδιο συχνά είναι ο εντοπισμός του σωστού σημείου εκκίνησης, αλλά αν προσδιορίσεις τι θέλεις να κάνεις, έχεις λύσει κατά 50% το πρόβλημα». Ο Παντελής Κοντόρης, Head of Supply Chain, της ΒΙΑΝΕΞ Α.Ε., επεσήμανε τα αδιαμφισβήτητα οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού, υπογραμμίζοντας πως η διαθεσιμότητα ψηφιοποιημένων δεδομένων επιτρέπει στους Οργανισμούς να λαμβάνουν πιο ομαλά και αποτελεσματικά τις αποφάσεις τους. «Καλύτερη σχέση με τους προμηθευτές, βελτιστοποίηση της διαδικασίας μέσω της διασύνδεσης όλων των τμημάτων μεταξύ τους, επίτευξη διαφάνειας και ορατότητας όλων των σταδίων της παραγωγής» είναι μερικά από τα σημαντικά οφέλη που επιφέρει ο ψηφιακός μετασχηματισμός, σύμφωνα με τον ίδιο στα τμήματα προμηθειών. Τέλος, επικεντρώθηκε στην κρίσιμη σημασία της εταιρικής κουλτούρας, τονίζοντας ότι η επιτυχής εφαρμογή του ψηφιακού μετασχηματισμού απαιτεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που εμπλέκει όλες τις πτυχές της επιχείρησης. Ο Μιχάλης Λαγουδάκης, Procurement Manager, της ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. σημείωσε παράλληλα ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός αυξάνει την ταχύτητα των διαδικασιών, κάνοντας ευκολότερη την ανάγκη της απομακρυσμένης διαχείρισης που έφερε στο προσκήνιο ο Covid-19, ενώ ενισχύει την αξιολόγηση και την αξιοκρατία ως προς την επιλογή των προμηθευτών. Επίσης διασφαλίζει την διαφάνεια των διαδικασιών και κάνει ευκολότερο και πληρέστερο το reporting της αλυσίδας προμηθειών, συμβάλλοντας έτσι καθοριστικά στην ευκολότερη λήψη αξιόπιστων αποφάσεων.

Ο Αναστάσιος Θάνος, Procurement & Logistics Director, Loulis Food Ingredients A.E., πρόσθεσε στα βασικά οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού, την παροχή συμπυκνωμένης πληροφορίας που οδηγεί σε καλύτερες αποφάσεις. Επιπροσθέτως, αναφέρθηκε στη δυσκολία αλλαγής κουλτούρας, αλλά και στη σημασία του προσδιορισμού των «painpoints» που μπορεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός να επιλύσει. Η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού είναι πάντα ένας υπαρκτός κίνδυνος ειδικά εν μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού, σημείωσε ο ίδιος. Κλείνοντας το δεύτερο μέρος της συζήτησης, o Παναγιώτης Χανιώτης, Procurement Manager, SOL Hellas A.E. αναφέρθηκε στη δυσκολία να βάλεις μέσα τα σωστά raw data κατά το ξεκίνημα του ψηφιακού μετασχηματισμού, στο εκάστοτε software. «Χρειάζεται το σωστό support για τη μετάβαση αλλά και να πείσεις τον Oργανισμό για την αλλαγή» δήλωσε ο ίδιος. Ανέδειξε επίσης τη σημασία του χτισίματος του πλάνου διαδοχής που συγκεντρώνει όλα τα data, αφήνοντάς τα ως παρακαταθήκη στο τμήμα.

Στο τελευταίο μέρος της συζήτησης, τα στελέχη αναφέρθηκαν στα εργαλεία που χρησιμοποιούν και στα επόμενα βήματα ψηφιακού μετασχηματισμού που πρόκειται να υλοποιήσουν, ενώ τονίστηκε ότι υπάρχουν και πολλά μικρά εργαλεία που μπορούν να διευκολύνουν τις διαδικασίες του supply chain. Ως προαπαιτούμενο επιτυχίας αναδείχθηκε ομόφωνα αυτό που με απλά λόγια ανέφερε ο Θανάσης Πετμεζάς, CEO της cosmoONE, πως «πρώτα χρειάζεται ο μετασχηματισμός και μετά ο ψηφιακός μετασχηματισμός». Η προσέγγιση της cosmoONE είναι ότι πρέπει να τοποθετηθεί σε στάδια, φτιάχνοντας ένα πλάνο. «Τα τμήματα προμηθειών έχουν να αντιμετωπίσουν την έλλειψη χρόνου και τη μείωση κόστους, επομένως είναι σημαντικό να παρέχεται από τις εταιρείες ένα σχέδιο δράσης μέσω ψηφιακών εργαλείων. Στόχος της cosmoONE είναι η ενσωμάτωση της γνώσης στα συστήματα. Η δοκιμή είναι πάντα το κλειδί», τόνισε ο κ. Πετμεζάς. H συζήτηση κινήθηκε στη σημασία αλλά και στις τακτικές της επιλογής του σωστού συστήματος διαχείρισης προμηθειών. Καίριες απορίες επιλύθηκαν και τα στελέχη έλαβαν ουσιαστικές διευκρινίσεις, με στόχο να ενισχύσουν την αποτελεσματικότητα του τμήματος που έχει αναδειχθεί ως ο κρυμμένος άσσος στο μανίκι των εταιρειών.