Η ανάληψη των καθηκόντων της νέας πολιτικής ηγεσίας του αναβαθμισμένου πλέον Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με επικεφαλής τον νέο Υπουργό, Κωστή Χατζηδάκη και τον νέο Αναπληρωτή Υπουργό, Νίκο Παπαθανάση, ήταν σαφώς η σημαντικότερη εξέλιξη στην ελληνική οικονομία το προηγούμενο διάστημα, κυρίως διότι έθεσε τέλος στο «pause» των εξελίξεων και έδωσε το έναυσμα της άμεσης επανεκκίνησης των δράσεων για την αντιμετώπιση των ουκ ολίγων προκλήσεων που υπάρχουν μπροστά.

Στη νέα διακυβέρνηση, και μετά τη μετονομασία του και με βάση το Προεδρικό Διάταγμα που θα καθορίζει τις αρμοδιότητές του, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών θα έχει, πλέον, και όλες τις αρμοδιότητες, οι οποίες σχετίζονται με τις δημόσιες επενδύσεις, καθώς και τα σχετικά αναπτυξιακά εργαλεία. Σε ρόλο περισσότερο στρατηγικό, που η κυβέρνηση εκτιμά ότι θα συμβάλλει στην καλύτερη εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού και σε πιο σφαιρική διαχείριση των δημοσίων επενδύσεων.

Mε το καλημέρα της νέας διακυβέρνησης, και από τα πλέον επίσημα χείλη, αυτά του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, τέθηκε ο πρώτος και μεγαλύτερος στόχος της ελληνικής οικονομίας, που είναι η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας. Όπως φάνηκε, η άμεση επίτευξη του στόχου αυτού θα δώσει το έναυσμα για τις υπόλοιπες κινήσεις της νέας ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών, οι οποίες αποτυπώνονται στα εξής:

Α. Το εθνικό σχέδιο για την Ελλάδα του 2027

  1. Ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και πρόωρη αποπληρωμή διμερών δανείων του πρώτου μνημονίου έως τέλος του 2023
  2. Λογικά πρωτογενή πλεονάσματα και μείωση του δημοσίου χρέους ως ποσοστού του ΑΕΠ κάτω από το 140% έως το 2027
  3. Υποχώρηση της ανεργίας στο 8% έως το 2027
  4. Αύξηση των εξαγωγών στο 60% του ΑΕΠ
  5. Μείωση των ανισοτήτων και αύξηση του κατώτατου μισθού στα 950 ευρώ και του μέσου μισθού στα 1.500 ευρώ έως το 2027
  6. Το 80% της ηλεκτροπαραγωγής και το 45% της κατανάλωσης να προέρχονται από «πράσινες» πηγές
  7. Μέχρι το 2027, το 90% των περίπου 4.500 διοικητικών διαδικασιών του Δημοσίου θα έχει ψηφιοποιηθεί
  8. Εκκίνηση συνταγματικής αναθεώρησης από προτείνουσα Βουλή το 2025
  9. Αναβάθμιση αμυντικών εξοπλισμών με 24 μαχητικά Rafale, 83 F-16 Viper, 3 φρεγάτες Belharra, προμήθεια των ελληνικών F-35.

Β. Άμεσα οικονομικά μέτρα

  1. Από 1/1/2024 τίθεται σε ισχύ το νέο μισθολόγιο του Δημοσίου, με οριζόντιες αυξήσεις σε όλους τους υπαλλήλους μετά από 15 χρόνια. Ειδική έμφαση δίνεται στις αμοιβές όσων κατέχουν θέση ευθύνης και σε εκείνους που έχουν οικογένεια
  2. Επέκταση του Market Pass για τους επόμενους μήνες, για την κάλυψη του 10% των μηνιαίων αγορών των περισσότερων νοικοκυριών
  3. Νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% για τα ασφαλισμένα από φυσικές καταστροφές ακίνητα
  4. Πρόσθετη έκπτωση φόρου κατά 1.000 ευρώ στις οικογένειες με παιδιά
  5. Συνέχιση της εφάπαξ ενίσχυσης, στο τέλος του 2023, όσων συνεχίζουν να πλήττονται από την προσωπική διαφορά του νόμου Κατρούγκαλου, που θα αντληθεί από το πλεόνασμα της ανάπτυξης
  6. Όσοι από τους συνταξιούχους εργάζονται, δεν θα βλέπουν τη σύνταξή τους μειωμένη κατά 30%. Αντιθέτως, θα τη λαμβάνουν ολόκληρη, βλέποντας μόνο μία παρακράτηση στα πρόσθετα έσοδά τους από τη δεύτερη δηλωμένη -και νόμιμη πλέον- αμοιβή τους.

Γ. Μεσοπρόθεσμα οικονομικά μέτρα

  1. Μείωση των τεκμηρίων κατά 30%.
  2. Υποχώρηση των ασφαλιστικών εισφορών κατά μία ακόμη μονάδα
  3. Σταδιακή κατάργηση του Τέλους Επιτηδεύματος στους ελεύθερους επαγγελματίες.

Έξι οι βασικοί στόχοι του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Σύμφωνα με τις πρώτες δηλώσεις του νέου Υπουργού, Κωστή Χατζηδάκη, έξι είναι οι βασικοί στόχοι του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών:

  1. Ο μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας να φθάσει στο 3% στην τετραετία, εξέλιξη που η κυβέρνηση εκτιμά ότι θα τη βοηθήσει να επιτύχει και τον στόχο για 25% αύξηση στον μέσο μισθό στο ίδιο διάστημα. Σημαντικό σύμμαχο στην προσπάθεια για ισχυρή ανάπτυξη θα έχει το Υπουργείο την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας στους αμέσως επόμενους μήνες.
  2. Η μετάβαση σε βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης. Κάτι που θα γίνει «με ανάπτυξη των καινοτόμων κλάδων της οικονομίας, ενίσχυση των εξαγωγών -έχουμε δεσμευθεί για σημαντική αύξησή τους μέχρι το τέλος της τετραετίας με έμφαση στις εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής τεχνολογίας- και συνέχιση της μείωσης του Δημόσιου Χρέους», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κ. Χατζηδάκης.
  3. Σύμφωνα με τον νέο Υπουργό, σε σχέση με τη φορολογία, το Υπουργείο πιστεύει σε χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές. Μιλώντας για το θέμα αυτό κατά το πρώτο υπουργικό συμβούλιο, ο Κ. Χατζηδάκης ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής: «Είδαμε ότι η λελογισμένη μείωση φόρων την προηγούμενη τετραετία στήριξε τους ρυθμούς ισχυρής ανάπτυξης χωρίς απώλεια εσόδων. Και έτσι θα συνεχίσουμε. Μιλώντας, ωστόσο, για απώλεια εσόδων, πρέπει να σταθώ στην ανάγκη αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής. Πέρα από την κοινωνική δικαιοσύνη, η οποία προωθείται με την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, περαιτέρω πρόοδος σε αυτόν τον τομέα θα μας βοηθήσει, επίσης, να μειώσουμε παραπάνω τη φορολογία».
  4. Η υγεία του τραπεζικού συστήματος και η ενίσχυση των σχέσεων εμπιστοσύνης ανάμεσα στις τράπεζες αφενός, και τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά αφετέρου.
  5. Η προσπάθεια για συντονισμένη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων και των δημοσίων επενδύσεων. «Γι’ αυτόν τον λόγο και αυτά τα ζητήματα υπάγονται σε έναν Αναπληρωτή Υπουργό. Ιδιαίτερα για το Ταμείο Ανάκαμψης, δεν έχουμε ούτε λεπτό να χάσουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά ο νέος Υπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών.
  6. Η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, με διπλό όφελος, κατά το Υπουργείο: Από τη μια πλευρά, περισσότερα έσοδα για το κράτος. Και από την άλλη πλευρά, θετική συμβολή στην προσπάθεια περισσότερων επενδύσεων στη χώρα και, τελικά, ταχύτερη ανάπτυξη.

Επενδυτική βαθμίδα έως το τέλος του 2023
Με βάση τις εκτιμήσεις της νέας κυβέρνησης, η επενδυτική βαθμίδα αναμένεται να εξασφαλιστεί, εκτός απροόπτου, έως το τέλος του έτους. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θέτει ως προϋπόθεση για την κατάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας τη θετική αξιολόγηση από τουλάχιστον έναν οίκο από τους τέσσερις (S&P, Moody’s, Fitch και DBRS). Οι ημερομηνίες που θα κάνουν τις αξιολογήσεις είναι οι εξής: Scope Ratings στις 4 Αυγούστου, DBRS Morningstar στις 8 Σεπτεμβρίου, Moody’s στις 15 Σεπτεμβρίου, S&P στις 20 Οκτωβρίου και Fitch την 1η Δεκεμβρίου. Να σημειωθεί εδώ ότι η Scope δεν περιλαμβάνεται μέχρι σήμερα στη λίστα με τους επιλέξιμους από την ΕΚΤ οίκους αξιολόγησης. Ωστόσο, έχει καταθέσει στην ΕΚΤ τον απαραίτητο φάκελο για να συγκαταλέγεται στους επιλέξιμους οίκους, αλλά δεν έχει ακόμη εγκριθεί το αίτημά της. Αν εγκριθεί τις επόμενες εβδομάδες και δώσει θετική αξιολόγηση για την Ελλάδα, η επενδυτική βαθμίδα θα μπορούσε να κατακτηθεί και στις 4 Αυγούστου. Η πρώτη ημερομηνία από τους σημερινούς επιλέξιμους οίκους είναι της DBRS Morningstar στις 8 Σεπτεμβρίου.

Εκτέλεση Κρατικού Προϋπολογισμού 5μήνου Ιανουαρίου-Μαΐου 2023
Πέρα από τα παραπάνω ωστόσο, υπάρχουν και τα τρέχοντα ζητήματα, τα οποία φυσικά δεν είναι δευτερευούσης σημασίας. Πρώτο και κύριο, η πορεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού για το 5μηνο Ιανουαρίου-Μαΐου 2023 που ανακοινώθηκε πριν μερικές ημέρες. Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο αυτή, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 1,126 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για έλλειμμα 4,446 εκατ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2023 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023, και ελλείμματος 4,066 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022.

Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 2,289 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 1,396 εκατ. ευρώ και πρωτογενούς ελλείμματος 1,487 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2022. Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 26,241 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,937 εκατ. ευρώ ή 12,6% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, η υπερεκτέλεση αυτή οφείλεται σε τρεις λόγους κυρίως. Πρώτα απ΄ όλα στα αυξημένα φορολογικά έσοδα του 5μήνου, κατά δεύτερον στην είσπραξη ποσού 603 εκατ. ευρώ από ANFAs, που δεν είχε προβλεφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023, και, τέλος, στα αυξημένα έσοδα του ΠΔΕ.

Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 22,954 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 2,005 εκατ. ευρώ ή 9,6% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Τμήμα της αύξησης αυτής, ποσού 470 εκατ. ευρώ περίπου, αφορά στην παράταση της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας ως το τέλος Φεβρουαρίου 2023, ενώ είχε εκτιμηθεί ότι το ποσό αυτό θα εισπραττόταν τον Δεκέμβριο του 2022. Το υπόλοιπο ποσό της υπερεκτέλεσης προέρχεται από την καλύτερη απόδοση των φόρων εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων του προηγούμενου έτους, που εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2023, όσο και από την καλύτερη απόδοση του ΦΠΑ τ.έ..

Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2023 ανήλθαν στα 27,368 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 383 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (27,751 εκατ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023, ενώ παρουσιάζονται αυξημένες, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, κατά 1,015 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω των αυξημένων πληρωμών τόκων κατά 825 εκατ. ευρώ. Το Υπουργείο Οικονομικών καταγράφει ως σημαντικά γεγονότα την επιχορήγηση προς την Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε. ύψους 502 εκατ. ευρώ, προς εξυπηρέτηση των αναγκών του Market Pass, την απόδοση προς το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης ύψους 367 εκατ. ευρώ των υπερκερδών παραγωγών ενέργειας, για την περίοδο από την 1η Οκτωβρίου 2021 έως και την 30ή Ιουνίου 2022, καθώς και τις φετινές πληρωμές επιδότησης Diesel θέρμανσης, ύψους 100 εκατ. ευρώ.

Πτωτικός ο πληθωρισμός
Νέα επιβράδυνση του πληθωρισμού στην Ελλάδα σημειώθηκε τον Ιούνιο, για 9ο συνεχόμενο μήνα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat, εξέλιξη που, υπό προϋποθέσεις, μπορεί να θεωρηθεί θετική. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο ρυθμός αύξησης των τιμών στη χώρα μας υποχώρησε στο 2,7% από 4,1% τον Μάιο, σε αρκετά χαμηλότερο επίπεδο από τον μ.ό. της ευρωζώνης που κυμαίνεται στο 5,5%, από 6,1% τον Μάιο. Σημειώνεται ότι ο πληθωρισμός στις ισχυρότερες οικονομίες της ευρωζώνης παραμένει σε υψηλά επίπεδα, με τη Γερμανία στο 6,8%, τη Γαλλία στο 5,3%, την Ιταλία στο 6,7% και την Ολλανδία στο 6,4%.

Τα στοιχεία της Eurostat δείχνουν, ωστόσο, ότι οι τιμές των τροφίμων συνεχίζουν να σημειώνουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις και αποτελούν τον κυριότερο πληθωριστικό παράγοντα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες, παρατηρείται μικρή αποκλιμάκωση στην ευρωζώνη, καθώς από 15,5% τον Μάρτιο, ο δείκτης τιμών τροφίμων διαμορφώθηκε στο 13,5% τον Απρίλιο, στο 12,5% τον Μάιο και στο 11,7% τον Ιούνιο. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα στην Ελλάδα τον Μάιο (11,6%) ήταν χαμηλότερος από τον μ.ό. της ευρωζώνης για τον ίδιο μήνα. Ενδεικτική δε της πολιτικής που αναμένεται να ακολουθήσει η νέα κυβέρνηση, είναι η δήλωση του Πρωθυπουργού από τις Βρυξέλλες, ο οποίος είπε ότι η απάντηση στον πληθωρισμό δεν είναι τα προσωρινά επιδόματα -τα οποία είναι χρήσιμα και προφανώς δίνουν μία ανάσα στα νοικοκυριά-, «αλλά η αυτή καθ’ αυτή συμπίεση των τιμών και η βελτίωση του διαθέσιμου εισοδήματος μέσα από μόνιμες αυξήσεις στους μισθούς και από μόνιμες μειώσεις στη φορολογία που στηρίζουν το διαθέσιμο εισόδημα».

Στοιχεία του πληθωρισμού Ιουνίου έδωσε στη δημοσιότητα και η ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με τα οποία αυτός υποχώρησε στο 1,8% τον συγκεκριμένο μήνα, παρά το γεγονός ότι στις τιμές τροφίμων σημειώθηκε μεγάλη άνοδος, με τον σχετικό δείκτη να καταγράφει αύξηση 2,1% σε σχέση με τον Μάιο και 12,2% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2022. Ειδικότερα, τα φαρμακευτικά προϊόντα αυξήθηκαν κατά 18,8% σε σχέση με πέρυσι, τα γαλακτοκομικά 15,3% και τα λαχανικά 14,7%. Τέλος, είχαμε μείωση 54,7% για το φυσικό αέριο και 21,7% για τον ηλεκτρισμό.

Μικρή υποχώρηση του οικονομικού κλίματος
Ως αποτέλεσμα της προεκλογικής περιόδου, τον Μάιο, ο δείκτης οικονομικού κλίματος σημείωσε μικρή υποχώρηση στις 108,1 μονάδες από 108,7 μονάδες τον Απρίλιο, σύμφωνα με τη μηνιαία οικονομική ανάλυση της Τράπεζας Πειραιώς. Ωστόσο, στους επιμέρους υπο-δείκτες καταγράφονται σημαντικές διακυμάνσεις. Ειδικότερα, εν μέσω προεκλογικής περιόδου, ο δείκτης εμπιστοσύνης καταναλωτών βελτιώθηκε κατά 10,1 μονάδες, ενώ παράλληλα υποχώρησαν σημαντικά οι αρνητικές προσδοκίες των κατασκευαστικών εταιρειών για το πρόγραμμα εργασιών τους, με αποτέλεσμα την αύξηση του δείκτη προσδοκιών κατά 6,7 μονάδες. Από την άλλη πλευρά, ο δείκτης προσδοκιών στο λιανικό εμπόριο, αν και διατηρείται σε θετικό έδαφος, υποχωρεί σημαντικά κατά 12,4 μονάδες, κυρίως υπό το βάρος της προς τα κάτω αναθεώρησης των προσδοκιών για την πορεία των πωλήσεων βραχυπρόθεσμα. Τέλος, οι δείκτες προσδοκιών στη βιομηχανία και τις υπηρεσίες μειώθηκαν οριακά κατά 2 μονάδες και 0,9 μονάδες αντίστοιχα.

H μεγάλη εικόνα
«Η ευκαιρία της Ελλάδας για τα επόμενα χρόνια είναι μοναδική», σημειώνεται στο τετραμηνιαίο περιοδικό του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), Οικονομικές Εξελίξεις, το οποίο αναφέρει ότι οι τρεις βασικές προκλήσεις για την οικονομία της χώρας είναι η διαφύλαξη της οικονομικής σταθερότητας, η καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού και η συνέχιση των μεταρρυθμίσεων. «Η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει έμφαση στις μεταρρυθμίσεις. Εάν χρειαστεί, θα πρέπει να έρθει σε ρήξη με λίγες, αλλά ισχυρές κοινωνικές ομάδες συμφερόντων, που προτιμούν την ακινησία για να συνεχίσουν να κερδοσκοπούν εις βάρος των πολλών», υπογραμμίζει στα συμπεράσματα του δελτίου ο καθηγητής, πρόεδρος ΔΣ και επιστημονικός διευθυντής του ΚΕΠΕ, Παναγιώτης Λιαργκόβας.

Γενικότερα, αναφέρεται ότι στον απόηχο των πρόσφατων εκλογών, πληθώρα διεθνών εκθέσεων και αναλύσεων από διάφορους φορείς (π.χ. CNBC, Die Welt, Κομισιόν) καταλήγει στο ίδιο συμπέρασμα: στα επόμενα χρόνια η Ελλάδα έχει μια μοναδική ευκαιρία να αναδειχθεί ως χώρα «πρότυπο» για την υπόλοιπη Ευρώπη, με την οικονομία της να πρωτοστατεί και να παρουσιάζει εξαιρετική δυναμική. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του δομικού υποδείγματος παραγόντων του ΚΕΠΕ, ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής του πραγματικού ΑΕΠ για το σύνολο του 2023 προβλέπεται στο 2,2%, και οι σχετικοί ρυθμοί μεταβολής για το α’ και το β’ εξάμηνο 2023, σε σχέση με τις αντίστοιχες περιόδους του 2022, εκτιμώνται στο 1,9% και 2,5%, αντίστοιχα.

«Η Ελλάδα βρίσκεται πλέον σε φάση ομαλοποίησης της οικονομικής της δραστηριότητας, έχοντας ανακάμψει από το σοκ της πανδημίας και έχοντας επιδείξει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα στις σημαντικές αναταράξεις που σημειώθηκαν στην ευρωπαϊκή οικονομία λόγω του πολέμου στην Ουκρανία», αναφέρει μεταξύ άλλων το ΚΕΠΕ.

Η χρηματιστηριακή αγορά κινείται θετικά
Παρά τις συνεχιζόμενες προκλήσεις για την αγορά, όπως αναφέρει το ΚΕΠΕ, το α’ τετράμηνο 2023 ολοκληρώθηκε με θετικές αποδόσεις, τόσο για τη μεγάλη, όσο και για τη μεσαία και μικρή κεφαλαιοποίηση, αλλά και για την πλειονότητα των κλαδικών δεικτών. Παράλληλα, καταγράφεται αυξημένη η κεφαλαιοποίηση και αξία συναλλαγών για την ίδια περίοδο. Ταυτόχρονα, αν και οι αλλεπάλληλες αυξήσεις των βασικών επιτοκίων από τις κεντρικές τράπεζες επηρέασαν την αγορά ομολόγων, φαίνεται να ανακόπτεται ο ρυθμός αύξησης των αποδόσεων που παρατηρήθηκε το 2022 και παρατηρείται σχετική σταθεροποίηση των αποδόσεων των ομολόγων, σύμφωνα με τα εξεταζόμενα δεδομένα για το α’ τετράμηνο 2023.

Τον περασμένο Απρίλιο, ο διεθνής οίκος αξιολόγησης Standard & Poor’s αναβάθμισε την προοπτική (outlook) της Ελλάδας από σταθερή σε θετική, διατηρώντας την αξιολόγηση στο ΒΒ+, μόλις μια βαθμίδα κάτω από την επενδυτική βαθμίδα. Σύμφωνα με τoν Standard & Poor’s, η θετική προοπτική βασίζεται «στο πρόσφατο ισχυρό ιστορικό εφαρμογής διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων» και στο γεγονός ότι «η κυβέρνηση έκλεισε το δημοσιονομικό έλλειμμα πιο γρήγορα από ό,τι αναμενόταν, μέσω βελτιώσεων που (ο οίκος αξιολόγησης) θεωρεί γενικά βιώσιμες».

Παράλληλα, ο Standard & Poor’s συνδέει την ενδεχόμενη αναβάθμιση της χώρας με τη διατήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας και με τη διατήρηση του ρυθμού των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, με αποτέλεσμα την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.